Dyster rapport: Påsavgifter avskräcker inte nedskräparna

PUBLICERAD: 9 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Nedskräpning med plastpåsar ökar i Skottland

I ett försök att minska nedskräpningen i natur och samhällen införde man i Skottland i oktober 2014 avgifter på stormarknadernas bärkassar. Men nu visar en undersökning, utförd i oktober 2016 av Keep Scotland Beautiful på uppdrag av miljöorganisationen INCPEN (Industry Council for research on Packaging & the Environment), att nedskräpningen inte minskat, utan tvärtom ökat med 38 procent, jämfört med en liknande undersökning i februari 2014!

Resultaten tyder på att avgifterna inte ändrar beteendet hos de människor, som slänger skräp. Även om antalet bärkassar är litet i förhållande till andra typer av skräp, så har mängden plastkassar ökat markant, trots avgifterna. Däremot visar undersökningen att bland skräpet har icke-avgiftslagda produkter som dryckesförpackningar och dryckesbägare minskat med 18 respektive 36 procent.

”Avgifterna påverkar inte de som skräpar ner. Två år efter införandet av avgifter på stormarknadernas bärkassar är nedskräpningsproblemet större än någonsin tidigare”, konstaterar Jane Bickerstaffe, som är VD för INCPEN.

Keep Scotland Beautifuls undersökning omfattar alla typer av skräp, som man kunde finna på 120 utvalda platser i skotska samhällen och på landsbygden. Småskräp som tuggummin och cigarettfimpar utgör merparten av skräpet och dessa är också de som är svårast att städa upp. Av större föremål består skräpet mest av papper, godisomslag, läskburkar, plastflaskor och cigarettpaket.

INCPEN består av brittiska tillverkare och återförsäljare genom hela leveranskedjan. Organisationen utför bland annat forskning för att förstå de miljömässiga och sociala effekterna av förpackningar och arbetar för att främja ansvarsfulla förpackningslösningar och hållbara försörjningskedjor. Sedan 1997 har INCPEN initierat ingående studier av nedskräpningen i Storbritannien.

—————————————
I sammanhanget vill vi passa på att slå ett slag för det kommande seminariet ”Minskad konsumtion av plastkassar – en stor utmaning men också unika möjligheter?”, som arrangeras av Packnews och nord emballage den 7 februari i Stockholm.
Där kommer man bland annat att debattera frågan om plastkassens vara eller inte vara, inte minst mot bakgrund av EU:s direktiv till medlemsländerna att verka för en neddragning i förbrukningen av tunna plastkassar.

Mer info om seminariet hittar du HÄR

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson