Svenska Duni Group har köpt 20 procent av aktierna i det tyska bolaget Relevo GmbH, som har fokus på återanvändbara system för take-away.
Duni skriver i ett pressmeddelande att Relevo GmbH är en leverantör av återanvändbara system för take-away-mat och -drycker och grundades 2020 av tre entreprenörer i München. Relevo har skapat en digital plattform med återanvändbara take-away-produkter och arbetar för att bekämpa problemen med plastavfall genom att erbjuda smarta och hållbara lösningar, som är lättillgängliga för företag inom catering- och take-away-branscherna. Relevo har vuxit snabbt sedan starten och har nu 35 anställda.
”Vi har som mål att erbjuda de mest hållbara lösningarna vid varje konsumtionstillfälle. Vi tror på en kombination av engångs- och flergångslösningar, men också på andra framtida, innovativa lösningar som främjar övergången till ett mer cirkulärt samhälle. Partnerskapet med Relevo GmbH stärker Duni-koncernens befintliga sortiment inom take-away-förpackningar, vilka i Europa främst levereras under varumärket BioPak”, skriver Duni i meddelandet.

Duni Groups köp av 20 procent av aktierna i Relevo GmbH innebär att man blir minoritetsägare med innehav utan bestämmande inflytande. Genom ett aktivt partnerskap och samarbete ska Duni-koncernen sträva efter att stödja Relevo i deras fortsatta tillväxt.
”Vi ser fram emot vårt samarbete med Relevo. Det blir en spännande resa och en stor möjlighet för oss på Duni Group att komplettera vårt sortiment och hjälpa kunderna att hitta de mest hållbara lösningarna. Vi vet att den lokala infrastrukturen för avfallshantering varierar kraftigt och därför är både engångs- och flergångsalternativ viktiga för att säkerställa cirkularitet i framtiden”, säger Robert Dackeskog, VD och koncernchef, Duni Group.

Samarbetet med Relevo kompletterar Dunis affärsområde BioPak och utökar det redan breda sortimentet av hållbara lösningar för take-away-förpackningar. Olika tillfällen kräver antingen engångs- eller flergångsalternativ eller en kombination av båda, varför ett varierat sortiment är viktigt för att möta framtida kundbehov.
”Vi är stolta och glada över vårt samarbete med Duni Group, eftersom det innebär ett erkännande av Relevos innovativa lösning för flergångsbruk, samtidigt som det visar på vår ambition att forma marknaden för flergångsbruk under överskådlig framtid”, säger Gregor Kolb, medgrundare och VD i Relevo.
———————————–
Duni Group, som har huvudkontor i Malmö, är marknadsledande inom produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2.400 anställda fördelat på 24 länder. Koncernen har produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm.