Duni köper 20 procent i tyska take-away-specialisten Relevo

PUBLICERAD: 20 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Duni köper in sig i tyska Relevo, som har fokus på återanvändbara system för take-away. (Bild Relevo)|”Vi är stolta och glada över vårt samarbete med Duni Group”, säger Gregor Kolb. (Bild Relevo)|”Det blir en spännande resa tillsammans med Relevo”, säger Robert Dackeskog. (Bild Duni)

Svenska Duni Group har köpt 20 procent av aktierna i det tyska bolaget Relevo GmbH, som har fokus på återanvändbara system för take-away.

Duni skriver i ett pressmeddelande att Relevo GmbH är en leverantör av återanvändbara system för take-away-mat och -drycker och grundades 2020 av tre entreprenörer i München. Relevo har skapat en digital plattform med återanvändbara take-away-produkter och arbetar för att bekämpa problemen med plastavfall genom att erbjuda smarta och hållbara lösningar, som är lättillgängliga för företag inom catering- och take-away-branscherna. Relevo har vuxit snabbt sedan starten och har nu 35 anställda.

”Vi har som mål att erbjuda de mest hållbara lösningarna vid varje konsumtionstillfälle. Vi tror på en kombination av engångs- och flergångslösningar, men också på andra framtida, innovativa lösningar som främjar övergången till ett mer cirkulärt samhälle. Partnerskapet med Relevo GmbH stärker Duni-koncernens befintliga sortiment inom take-away-förpackningar, vilka i Europa främst levereras under varumärket BioPak”, skriver Duni i meddelandet.

”Det blir en spännande resa tillsammans med Relevo”, säger Robert Dackeskog. (Bild Duni)

Duni Groups köp av 20 procent av aktierna i Relevo GmbH innebär att man blir minoritetsägare med innehav utan bestämmande inflytande. Genom ett aktivt partnerskap och samarbete ska Duni-koncernen sträva efter att stödja Relevo i deras fortsatta tillväxt.

”Vi ser fram emot vårt samarbete med Relevo. Det blir en spännande resa och en stor möjlighet för oss på Duni Group att komplettera vårt sortiment och hjälpa kunderna att hitta de mest hållbara lösningarna. Vi vet att den lokala infrastrukturen för avfallshantering varierar kraftigt och därför är både engångs- och flergångsalternativ viktiga för att säkerställa cirkularitet i framtiden”, säger Robert Dackeskog, VD och koncernchef, Duni Group.

”Vi är stolta och glada över vårt samarbete med Duni Group”, säger Gregor Kolb. (Bild Relevo)

Samarbetet med Relevo kompletterar Dunis affärsområde BioPak och utökar det redan breda sortimentet av hållbara lösningar för take-away-förpackningar. Olika tillfällen kräver antingen engångs- eller flergångsalternativ eller en kombination av båda, varför ett varierat sortiment är viktigt för att möta framtida kundbehov.

”Vi är stolta och glada över vårt samarbete med Duni Group, eftersom det innebär ett erkännande av Relevos innovativa lösning för flergångsbruk, samtidigt som det visar på vår ambition att forma marknaden för flergångsbruk under överskådlig framtid”, säger Gregor Kolb, medgrundare och VD i Relevo.

———————————–
Duni Group, som har huvudkontor i Malmö, är marknadsledande inom produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2.400 anställda fördelat på 24 länder. Koncernen har produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.