
Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt på detta med investeringar, Det har gjort att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.
– När coronan slog till märkte vi direkt hur livsmedelsindustrin reagerade med ökad efterfrågan på transportförpackningar. Då hade vi redan vidtagit försiktighetsåtgärder mot smittspridning och kunde rida ut den första anstormningen utan problem. Alla kunde jobba för fullt, både på distans och i aktiv produktion, berättar DS Smiths Nordenchef Thorbjörn Sagerström i en intervju på företagets hemsida.
Enligt Sagerström har DS Smith upplevt en rejäl tillväxt under året. Genom investeringar stod förpackningstillverkaren väl rustat inför ökad e-handel och efterfrågan på e-handelsemballage.
– Utvecklingen inom e-handeln blev explosionsartad. Plötsligt var det Black Friday-nivå över hela linjen, säger han och tillägger att samarbetet de har med några av de största e-handelsaktörerna, exempelvis Elgiganten och Jollyroom, har gjort att de har byggt goda kunskaper om vad som krävs i fråga om format, enkel inpackning och varumärkesbyggande utseende.
Början på något nytt
Han betonar att han inte tror att den ökade e-handeln enbart är coronarelaterad:
– Dagens e-handel är början på nåt nytt. Helt i tiden, både när det gäller miljö och människors levnadssätt. Jag vet att det ibland höjs röster om att ökad e-handel skulle ge mer utsläpp. Men då glömmer man att konsumenterna väljer och köper allt de behöver utan att ens starta en bil. Med förfinad logistik och moderna transportfordon blir e-handeln det miljömässigt överlägsna alternativet.
Investerat på maskinsidan
För att möta uppgången i produktionsfabrikerna har företaget investerat genom att bygga om och anpassa befintliga maskiner för att skapa ökad kapacitet och flexibilitet:
– Glädjande nog har vi också en bredd i produktionen som gör att vi kan möta både små och stora förpackningsköpare med unika lösningar och avancerat tryck.
På stort allvar
Att DS Smith, som tillverkar förpackningar i wellpapp, tar miljöfrågorna på allvar är en annan faktor till företagets medvind, menar Sagerström.
– Utan tvekan. Och tittar man på våra ambitiösa löften att minska plasten från butikshyllorna och koldioxiden på vägarna så inser man att koncernen tar frågorna på mycket stort allvar.