DS Smith lägger fram ny hållbarhetsstrategi

PUBLICERAD: 1 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Reducerade koldioxidutsläpp och minskad vattenförbrukning är några av de uppsatta målen i förpackningskoncernen DS Smiths hållbarhetsstrategi.

Den nya visionen för hållbarhet heter Now and Next. Det är en strategi upplagd i två delar som tar sikte på att nå ambitiösa åtaganden och mål för nästa decennium.

Förpackningstillverkaren DS Smith fortsätter sin resa globalt för att växla om till cirkulär ekonomi med samarbetspartner som myndigheter, kunder, nätverk och influencers. Fokus ligger på att reducera koldioxidutsläpp, skydda den biologiska mångfalden och minska vattenförbrukningen.

Minska koldioxid och plast

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith, kommenterar hållbarhetsstrategin i ett pressmeddelande:

– När vi svarar på den föränderliga värld där vi lever och verkar är det avgörande att vår strävan att omdefiniera förpackningar fortsätter att placera cirkuläritet i hjärtat av vår verksamhet. Vår nya strategi gör det möjligt för oss att gå längre än att bara ha en stark cirkulär affärsmodell för att leverera mer cirkulära lösningar för våra kunder och ett större samhälle – att ersätta problemplast, ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningslösningar.

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith,
Ska nå fyra milstolpar

Flera uppsatta mål finns i den upplagda strategin som sträcker sig tio år framåt.

År 2023 börjar tillverkningen av 100 procent återanvändningsbara eller återvinningsbara förpackningar. Och målet 2030 är att alla bolagets förpackningar ska kunna återvinnas eller återanvändas.

Till 2025 kommer fiberanvändningen för nya förpackningslösningar optimeras för enskilda försörjningskedjor till 100 procent. 2030 är målet 2030 ska fiberanvändningen vara optimerad i alla leveranskedjor.

Ett tredje åtagande är att minska avfallet och föroreningar med cirkulära lösningar. År 2025 ska DS Smith ha tagit bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna. Samtidigt ska transporterna minska med 250 000 färre lastbilar. Vidare ska företaget samarbeta med partner för att hitta förpackningslösningar som är svåra att återvinna. År 2030 är siktet inställt på att ha förpackningar och återvinningslösningar som möjliggör en cirkulär ekonomi, genom att ersätta all problemplast, minskat kundernas koldioxidavtryck, och eliminera konsumenternas förpackningsavfall.

Utbildar all personal

Den fjärde punkten handlar om utbildning. År 2025 ska alla anställda inom DS Smith globalt vara engagerade i den cirkulära ekonomin. Fem år senare räknar man med att direkt ha engagerat fem miljoner människor i cirkulär ekonomi och i en cirkulär livsstil.

DS Smith meddelade i augusti i år att de uppnått flera av sina uppsatta miljömål.

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024