Den nya visionen för hållbarhet heter Now and Next. Det är en strategi upplagd i två delar som tar sikte på att nå ambitiösa åtaganden och mål för nästa decennium.
Förpackningstillverkaren DS Smith fortsätter sin resa globalt för att växla om till cirkulär ekonomi med samarbetspartner som myndigheter, kunder, nätverk och influencers. Fokus ligger på att reducera koldioxidutsläpp, skydda den biologiska mångfalden och minska vattenförbrukningen.
Minska koldioxid och plast
Miles Roberts, koncernchef för DS Smith, kommenterar hållbarhetsstrategin i ett pressmeddelande:
– När vi svarar på den föränderliga värld där vi lever och verkar är det avgörande att vår strävan att omdefiniera förpackningar fortsätter att placera cirkuläritet i hjärtat av vår verksamhet. Vår nya strategi gör det möjligt för oss att gå längre än att bara ha en stark cirkulär affärsmodell för att leverera mer cirkulära lösningar för våra kunder och ett större samhälle – att ersätta problemplast, ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningslösningar.
Ska nå fyra milstolpar
Flera uppsatta mål finns i den upplagda strategin som sträcker sig tio år framåt.
År 2023 börjar tillverkningen av 100 procent återanvändningsbara eller återvinningsbara förpackningar. Och målet 2030 är att alla bolagets förpackningar ska kunna återvinnas eller återanvändas.
Till 2025 kommer fiberanvändningen för nya förpackningslösningar optimeras för enskilda försörjningskedjor till 100 procent. 2030 är målet 2030 ska fiberanvändningen vara optimerad i alla leveranskedjor.
Ett tredje åtagande är att minska avfallet och föroreningar med cirkulära lösningar. År 2025 ska DS Smith ha tagit bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna. Samtidigt ska transporterna minska med 250 000 färre lastbilar. Vidare ska företaget samarbeta med partner för att hitta förpackningslösningar som är svåra att återvinna. År 2030 är siktet inställt på att ha förpackningar och återvinningslösningar som möjliggör en cirkulär ekonomi, genom att ersätta all problemplast, minskat kundernas koldioxidavtryck, och eliminera konsumenternas förpackningsavfall.
Utbildar all personal
Den fjärde punkten handlar om utbildning. År 2025 ska alla anställda inom DS Smith globalt vara engagerade i den cirkulära ekonomin. Fem år senare räknar man med att direkt ha engagerat fem miljoner människor i cirkulär ekonomi och i en cirkulär livsstil.
DS Smith meddelade i augusti i år att de uppnått flera av sina uppsatta miljömål.