DS Smith lägger fram ny hållbarhetsstrategi

PUBLICERAD: 1 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Reducerade koldioxidutsläpp och minskad vattenförbrukning är några av de uppsatta målen i förpackningskoncernen DS Smiths hållbarhetsstrategi.

Den nya visionen för hållbarhet heter Now and Next. Det är en strategi upplagd i två delar som tar sikte på att nå ambitiösa åtaganden och mål för nästa decennium.

Förpackningstillverkaren DS Smith fortsätter sin resa globalt för att växla om till cirkulär ekonomi med samarbetspartner som myndigheter, kunder, nätverk och influencers. Fokus ligger på att reducera koldioxidutsläpp, skydda den biologiska mångfalden och minska vattenförbrukningen.

Minska koldioxid och plast

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith, kommenterar hållbarhetsstrategin i ett pressmeddelande:

– När vi svarar på den föränderliga värld där vi lever och verkar är det avgörande att vår strävan att omdefiniera förpackningar fortsätter att placera cirkuläritet i hjärtat av vår verksamhet. Vår nya strategi gör det möjligt för oss att gå längre än att bara ha en stark cirkulär affärsmodell för att leverera mer cirkulära lösningar för våra kunder och ett större samhälle – att ersätta problemplast, ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningslösningar.

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith,
Ska nå fyra milstolpar

Flera uppsatta mål finns i den upplagda strategin som sträcker sig tio år framåt.

År 2023 börjar tillverkningen av 100 procent återanvändningsbara eller återvinningsbara förpackningar. Och målet 2030 är att alla bolagets förpackningar ska kunna återvinnas eller återanvändas.

Till 2025 kommer fiberanvändningen för nya förpackningslösningar optimeras för enskilda försörjningskedjor till 100 procent. 2030 är målet 2030 ska fiberanvändningen vara optimerad i alla leveranskedjor.

Ett tredje åtagande är att minska avfallet och föroreningar med cirkulära lösningar. År 2025 ska DS Smith ha tagit bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna. Samtidigt ska transporterna minska med 250 000 färre lastbilar. Vidare ska företaget samarbeta med partner för att hitta förpackningslösningar som är svåra att återvinna. År 2030 är siktet inställt på att ha förpackningar och återvinningslösningar som möjliggör en cirkulär ekonomi, genom att ersätta all problemplast, minskat kundernas koldioxidavtryck, och eliminera konsumenternas förpackningsavfall.

Utbildar all personal

Den fjärde punkten handlar om utbildning. År 2025 ska alla anställda inom DS Smith globalt vara engagerade i den cirkulära ekonomin. Fem år senare räknar man med att direkt ha engagerat fem miljoner människor i cirkulär ekonomi och i en cirkulär livsstil.

DS Smith meddelade i augusti i år att de uppnått flera av sina uppsatta miljömål.

Läs vidare

Låg kunskap om förpackningens miljöpåverkan bland svenska öldrickare

En ny undersökning från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga.
Namnlös design - 7

Gör ett avtal med din påse!

Hos modekedjan WE kan du skriva under ett avtal med din plastpåse. Hela texten på påsen kan du läsa om du klickar dig in på nyheten.
Påse med textx

Nordisk Bioplastförening lobbade på EU-nivå

Nordisk Bioplastförening har nu öppnat en dörr in i EU via att möte med Pär Holmgren och Jessica Roswall i Bryssel.
Bild alla trex

Ny guide som ska designa bort nedskräpning

Nu lanserar Håll Sverige Rent och Näringslivets Producentansvar en guide som ska hjälpa producenter och förpackningsutvecklare att ta med nedskräpningsperspektivet redan i designfasen av förpackningar.
Skräp i staden 3 - HSR-Jonas Holmqvistx

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex