DS Smith lägger fram ny hållbarhetsstrategi

PUBLICERAD: 1 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Reducerade koldioxidutsläpp och minskad vattenförbrukning är några av de uppsatta målen i förpackningskoncernen DS Smiths hållbarhetsstrategi.

Den nya visionen för hållbarhet heter Now and Next. Det är en strategi upplagd i två delar som tar sikte på att nå ambitiösa åtaganden och mål för nästa decennium.

Förpackningstillverkaren DS Smith fortsätter sin resa globalt för att växla om till cirkulär ekonomi med samarbetspartner som myndigheter, kunder, nätverk och influencers. Fokus ligger på att reducera koldioxidutsläpp, skydda den biologiska mångfalden och minska vattenförbrukningen.

Minska koldioxid och plast

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith, kommenterar hållbarhetsstrategin i ett pressmeddelande:

– När vi svarar på den föränderliga värld där vi lever och verkar är det avgörande att vår strävan att omdefiniera förpackningar fortsätter att placera cirkuläritet i hjärtat av vår verksamhet. Vår nya strategi gör det möjligt för oss att gå längre än att bara ha en stark cirkulär affärsmodell för att leverera mer cirkulära lösningar för våra kunder och ett större samhälle – att ersätta problemplast, ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningslösningar.

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith,
Ska nå fyra milstolpar

Flera uppsatta mål finns i den upplagda strategin som sträcker sig tio år framåt.

År 2023 börjar tillverkningen av 100 procent återanvändningsbara eller återvinningsbara förpackningar. Och målet 2030 är att alla bolagets förpackningar ska kunna återvinnas eller återanvändas.

Till 2025 kommer fiberanvändningen för nya förpackningslösningar optimeras för enskilda försörjningskedjor till 100 procent. 2030 är målet 2030 ska fiberanvändningen vara optimerad i alla leveranskedjor.

Ett tredje åtagande är att minska avfallet och föroreningar med cirkulära lösningar. År 2025 ska DS Smith ha tagit bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna. Samtidigt ska transporterna minska med 250 000 färre lastbilar. Vidare ska företaget samarbeta med partner för att hitta förpackningslösningar som är svåra att återvinna. År 2030 är siktet inställt på att ha förpackningar och återvinningslösningar som möjliggör en cirkulär ekonomi, genom att ersätta all problemplast, minskat kundernas koldioxidavtryck, och eliminera konsumenternas förpackningsavfall.

Utbildar all personal

Den fjärde punkten handlar om utbildning. År 2025 ska alla anställda inom DS Smith globalt vara engagerade i den cirkulära ekonomin. Fem år senare räknar man med att direkt ha engagerat fem miljoner människor i cirkulär ekonomi och i en cirkulär livsstil.

DS Smith meddelade i augusti i år att de uppnått flera av sina uppsatta miljömål.

Senaste nytt

Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess genom att säga upp över 100 av sina 500 anställda, skriver den israeliska finanstidningen Globes.
Landa_01x
Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Premiär i Indien för inhemsk produktion av bioplasten PLA

I Kumbhi i delstaten Uttar Pradesh i norra Indien bygger man nu landets första inhemska produktionsanläggning för den mjölksyrabaserade bioplasten PLA (polylaktid). När anläggningen står färdig kommer den att kunna producera 80 000 ton PLA om året.
indisk-pla-toppx
Premiär i Indien för inhemsk produktion av bioplasten PLA

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

FlexLinks Mixed Palletizer visades för första gången i Europa på IPACK-IMA

Hur bygger man en säker pallast med förpackningar som har olika storlek? Det är en fråga som ställs hos logistik- och distributionsföretag. FlexLink har en intressant lösning som man visade för första gången i Europa på mässan IPACK-IMA i Milano nyligen.
Valero
FlexLinks Mixed Palletizer visades för första gången i Europa på IPACK-IMA

Läs vidare

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

I Holland har PepsiCoägda chipstillverkaren Lay's introducerat en ny förpackning som man kallar för mellanmålslådan. Den ska vara ett alternativ till den traditionella chippåsen och, enligt PepsiCo, erbjuder den praktiska fördelar för konsumenterna. Förpackningen är utformad för enkel användning och kan kastas i pappersåtervinningen säger PepsiCo. Ändå leder introduktionen till betydande kritik, bland annat från avfallsaktivisten Zwerfinator och konsumentmedia.
PepsiCo lanceert recyclebare snackbox-1x
Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Den Brysselbaserade organisationen EUROPEN har tagit fram en interaktiv guide som hjälper företaget att hitta rätt bland kraven i PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) och skapa en översikt av det regulatoriska landskapet. Vilken påverkan har det på förpackningens värdekedja?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning

Axfoods eget varumärke Garant övergår till packning via flowpack för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantningsinitiativ hittills.
Axfood
Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning