Dryckesburkar inför fotbolls-EM säljs trots inställd turnering

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialdesignade Coca-Cola-burkar med porträtt av belgiska landslagsspelare i fotboll tillverkades inför årets planerade Europamästerskap. Turneringen blev dock inställd – men burkarna säljs ändå. (Bild Coca-Cola)|”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

Inför fotbolls-EM 2020 specialdesignade Coca-Cola i Belgien dryckesburkar med porträtt av landets landslagsspelare. Nu blev ju turneringen inställd i år på grund av virus-pandemin – men trots det så säljs burkarna i de belgiska affärshyllorna…

Coca-Cola var huvudsponsor till det belgiska herrlandslaget i fotboll inför årets planerade fotbolls-EM. Coca-Cola-burkar med specialdesignade porträtt av belgiska landslagsspelare var ett av inslagen i sponsorskapet och burkarna tillverkades och fylldes i god tid inför fotbollsfesten.

Corona-viruset satte emellertid som bekant krokben för hela Euro 2020-turneringen, som nu är inställd och i stället ska spelas mellan 11 juni och 11 juli år 2021.

Men trots den inställda turneringen, så distribuerades alltså burkarna ut till de belgiska butikerna och stormarknaderna och började säljas från och med början av april!

”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in, var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

”Alla burkar var tillverkade och fyllda, innan krisen drabbade Europa och innan UEFA meddelade att sommarens turnering var inställd. Men att dra tillbaka förpackningarna och förstöra alla Euro 2020-förpackningar var helt enkelt inget alternativ för oss och absolut inte i linje med vår vision om ansvarsfullt och hållbart agerande”, förklarar Anouk Van Hauteghem, marknadschef för Coca-Cola Company Belgium and Luxemburg.

Men förutom att burkarna trots allt finns till försäljning i Belgien, så är alla andra planerade marknadsföringshändelser i Coca-Colas regi inför Euro 2020 skrinlagda. På de belgiska Coca-Cola-burkarna fanns till exempel möjligheter för konsumenterna att vinna biljetter till Belgiens öppningsmatch mot Danmark – den utlottningen är nu förstås inställd, liksom alla andra planerade marknadsföringskampanjer sponsrade av Coca-Cola i Belgien.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX