Dryckesburkar inför fotbolls-EM säljs trots inställd turnering

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialdesignade Coca-Cola-burkar med porträtt av belgiska landslagsspelare i fotboll tillverkades inför årets planerade Europamästerskap. Turneringen blev dock inställd – men burkarna säljs ändå. (Bild Coca-Cola)|”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

Inför fotbolls-EM 2020 specialdesignade Coca-Cola i Belgien dryckesburkar med porträtt av landets landslagsspelare. Nu blev ju turneringen inställd i år på grund av virus-pandemin – men trots det så säljs burkarna i de belgiska affärshyllorna…

Coca-Cola var huvudsponsor till det belgiska herrlandslaget i fotboll inför årets planerade fotbolls-EM. Coca-Cola-burkar med specialdesignade porträtt av belgiska landslagsspelare var ett av inslagen i sponsorskapet och burkarna tillverkades och fylldes i god tid inför fotbollsfesten.

Corona-viruset satte emellertid som bekant krokben för hela Euro 2020-turneringen, som nu är inställd och i stället ska spelas mellan 11 juni och 11 juli år 2021.

Men trots den inställda turneringen, så distribuerades alltså burkarna ut till de belgiska butikerna och stormarknaderna och började säljas från och med början av april!

”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in, var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

”Alla burkar var tillverkade och fyllda, innan krisen drabbade Europa och innan UEFA meddelade att sommarens turnering var inställd. Men att dra tillbaka förpackningarna och förstöra alla Euro 2020-förpackningar var helt enkelt inget alternativ för oss och absolut inte i linje med vår vision om ansvarsfullt och hållbart agerande”, förklarar Anouk Van Hauteghem, marknadschef för Coca-Cola Company Belgium and Luxemburg.

Men förutom att burkarna trots allt finns till försäljning i Belgien, så är alla andra planerade marknadsföringshändelser i Coca-Colas regi inför Euro 2020 skrinlagda. På de belgiska Coca-Cola-burkarna fanns till exempel möjligheter för konsumenterna att vinna biljetter till Belgiens öppningsmatch mot Danmark – den utlottningen är nu förstås inställd, liksom alla andra planerade marknadsföringskampanjer sponsrade av Coca-Cola i Belgien.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax