Dryckesburkar inför fotbolls-EM säljs trots inställd turnering

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialdesignade Coca-Cola-burkar med porträtt av belgiska landslagsspelare i fotboll tillverkades inför årets planerade Europamästerskap. Turneringen blev dock inställd – men burkarna säljs ändå. (Bild Coca-Cola)|”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

Inför fotbolls-EM 2020 specialdesignade Coca-Cola i Belgien dryckesburkar med porträtt av landets landslagsspelare. Nu blev ju turneringen inställd i år på grund av virus-pandemin – men trots det så säljs burkarna i de belgiska affärshyllorna…

Coca-Cola var huvudsponsor till det belgiska herrlandslaget i fotboll inför årets planerade fotbolls-EM. Coca-Cola-burkar med specialdesignade porträtt av belgiska landslagsspelare var ett av inslagen i sponsorskapet och burkarna tillverkades och fylldes i god tid inför fotbollsfesten.

Corona-viruset satte emellertid som bekant krokben för hela Euro 2020-turneringen, som nu är inställd och i stället ska spelas mellan 11 juni och 11 juli år 2021.

Men trots den inställda turneringen, så distribuerades alltså burkarna ut till de belgiska butikerna och stormarknaderna och började säljas från och med början av april!

”Att förstöra burkarna för att turneringen ställdes in, var inget alternativ för oss”, säger Anouk Van Hauteghem, Coca-Cola. (Bild Coca-Cola)

”Alla burkar var tillverkade och fyllda, innan krisen drabbade Europa och innan UEFA meddelade att sommarens turnering var inställd. Men att dra tillbaka förpackningarna och förstöra alla Euro 2020-förpackningar var helt enkelt inget alternativ för oss och absolut inte i linje med vår vision om ansvarsfullt och hållbart agerande”, förklarar Anouk Van Hauteghem, marknadschef för Coca-Cola Company Belgium and Luxemburg.

Men förutom att burkarna trots allt finns till försäljning i Belgien, så är alla andra planerade marknadsföringshändelser i Coca-Colas regi inför Euro 2020 skrinlagda. På de belgiska Coca-Cola-burkarna fanns till exempel möjligheter för konsumenterna att vinna biljetter till Belgiens öppningsmatch mot Danmark – den utlottningen är nu förstås inställd, liksom alla andra planerade marknadsföringskampanjer sponsrade av Coca-Cola i Belgien.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx