Inför fotbolls-EM 2020 specialdesignade Coca-Cola i Belgien dryckesburkar med porträtt av landets landslagsspelare. Nu blev ju turneringen inställd i år på grund av virus-pandemin – men trots det så säljs burkarna i de belgiska affärshyllorna…
Coca-Cola var huvudsponsor till det belgiska herrlandslaget i fotboll inför årets planerade fotbolls-EM. Coca-Cola-burkar med specialdesignade porträtt av belgiska landslagsspelare var ett av inslagen i sponsorskapet och burkarna tillverkades och fylldes i god tid inför fotbollsfesten.
Corona-viruset satte emellertid som bekant krokben för hela Euro 2020-turneringen, som nu är inställd och i stället ska spelas mellan 11 juni och 11 juli år 2021.
Men trots den inställda turneringen, så distribuerades alltså burkarna ut till de belgiska butikerna och stormarknaderna och började säljas från och med början av april!
”Alla burkar var tillverkade och fyllda, innan krisen drabbade Europa och innan UEFA meddelade att sommarens turnering var inställd. Men att dra tillbaka förpackningarna och förstöra alla Euro 2020-förpackningar var helt enkelt inget alternativ för oss och absolut inte i linje med vår vision om ansvarsfullt och hållbart agerande”, förklarar Anouk Van Hauteghem, marknadschef för Coca-Cola Company Belgium and Luxemburg.
Men förutom att burkarna trots allt finns till försäljning i Belgien, så är alla andra planerade marknadsföringshändelser i Coca-Colas regi inför Euro 2020 skrinlagda. På de belgiska Coca-Cola-burkarna fanns till exempel möjligheter för konsumenterna att vinna biljetter till Belgiens öppningsmatch mot Danmark – den utlottningen är nu förstås inställd, liksom alla andra planerade marknadsföringskampanjer sponsrade av Coca-Cola i Belgien.