drupa blir vart tredje år och undviker krock med interpack

PUBLICERAD: 11 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Efter drupa 2016 kommer mässan i fortsättningen att arrangeras vart tredje år.|”Nu undviker vi att kollidera med interpack”

Den stora tryck- och grafiska mässan drupa, som arrangeras av tyska Messe Düsseldorf, ska ändra sin utställningscykel från vart fjärde till vart tredje år. Det skriver arrangören i ett pressmeddelande.
Ändringen träder i kraft efter nästa drupa, som äger rum 31 maj till 10 juni år 2016. Nästa drupa därefter avhålls alltså år 2019.

”Internet och den digitala teknologin har radikalt förändrat hela processkedjan inom tryck och grafisk behandling. Nya applikationer och lösningar utvecklas och öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Samtidigt sätts fokus alltmer på innovativa tekniker som 3D-utskrifter, tryckt elektronik och funktionellt tryck. Därför är det viktigt att våras kunder får överblick över den senaste tekniken och inspireras att använda nya affärsmodeller och lösningar. drupa är den enda specialistmässan i världen som erbjuder detta – och kommer att göra så vart tredje år i framtiden”, förklarar Claus Bolza-Schünemann, ordförande i drupas rådgvande styrelse och VD för Koenig & Bauer Group.

En annan positiv effekt av en treårs- istället för fyraårscykel är att drupa inte kommer att kollidera med den andra gigantmässan i Düsseldorf – förpackningsmässan interpack, vars besökare och utställare ofta är identiska med drupas. 2020 skulle blivit ett sådant tillfälle, då de båda mässorna skulle arrangerats samma år – och med bara några veckors mellanrum!

”De drupa-utställare, som är specialiserade på förpackningstryck skulle ha upplevet 2020 som ett sällsynt stressigt år, så ändringen av drupas utställningscykel kommer helt klart att gynna våra kunder”, betonar Messe Düsseldorfs VD Werner Matthias Dornscheidt.

De exakta utställningsdatumen för drupa 2019, 2022 och 2025 har ännu inte fastställt, men klart är att mässorna traditionellt kommer att ha startdatum i maj månad respektive år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se