Den stora tryck- och grafiska mässan drupa, som arrangeras av tyska Messe Düsseldorf, ska ändra sin utställningscykel från vart fjärde till vart tredje år. Det skriver arrangören i ett pressmeddelande.
Ändringen träder i kraft efter nästa drupa, som äger rum 31 maj till 10 juni år 2016. Nästa drupa därefter avhålls alltså år 2019.
”Internet och den digitala teknologin har radikalt förändrat hela processkedjan inom tryck och grafisk behandling. Nya applikationer och lösningar utvecklas och öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Samtidigt sätts fokus alltmer på innovativa tekniker som 3D-utskrifter, tryckt elektronik och funktionellt tryck. Därför är det viktigt att våras kunder får överblick över den senaste tekniken och inspireras att använda nya affärsmodeller och lösningar. drupa är den enda specialistmässan i världen som erbjuder detta – och kommer att göra så vart tredje år i framtiden”, förklarar Claus Bolza-Schünemann, ordförande i drupas rådgvande styrelse och VD för Koenig & Bauer Group.
En annan positiv effekt av en treårs- istället för fyraårscykel är att drupa inte kommer att kollidera med den andra gigantmässan i Düsseldorf – förpackningsmässan interpack, vars besökare och utställare ofta är identiska med drupas. 2020 skulle blivit ett sådant tillfälle, då de båda mässorna skulle arrangerats samma år – och med bara några veckors mellanrum!
”De drupa-utställare, som är specialiserade på förpackningstryck skulle ha upplevet 2020 som ett sällsynt stressigt år, så ändringen av drupas utställningscykel kommer helt klart att gynna våra kunder”, betonar Messe Düsseldorfs VD Werner Matthias Dornscheidt.
De exakta utställningsdatumen för drupa 2019, 2022 och 2025 har ännu inte fastställt, men klart är att mässorna traditionellt kommer att ha startdatum i maj månad respektive år.