Dove plastbantar samt övergår till flaskor av återvunnen plast

PUBLICERAD: 22 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Dove övergår till plastflaskor av hundra procent återvunnen plast och tar samtidigt bort plastomslaget till den välkända tvålen ”Beauty Bar”. (Bild Unilever/Dove)

Hygien- och skönhetsmärket Dove, som ingår i globala Unilever, tar bort plasten runt tvålen ”Beauty Bar” och övergår till flaskor av hundra procent återvunnen plast. Åtgärderna sparar in mer än 20.500 ton nyproducerad plast om året och är en del i Doves strategi att reducera sitt plastavfall till år 2025.

Nyligen meddelade Unilever att man ska halvera sin samlade förbrukning av nyproducerad plast med 100.000 ton om året. Unilever har också som strategi att man ska samla in och återvinna mer plast än man själva använder. De nu beslutade åtgärderna hos varumärket Dove ingår i Unilevers plastbesparingsprogram och sägs vara bland de mest omfattande inom skönhetsindustrin.

Förutom att ta bort omslagsplasten runt Doves välkända tvål ”Beauty Bar” och lansera plastflaskor som till hundra procent är tillverkade av återvunnen plast testar Dove även ett helt nytt deodorantkoncept, med en påfyllningsbar deoförpackning, som kan reducera plastförbrukningen ytterligare.

”Det vi nu gör med plastanvändningen inom Dove är att reducera användningen av ny plast med mer än 20.500 ton om året. Detta är en del av Unilevers globala strategi, som syftar till att till år 2025 ska alla plastförpackningar vara antingen återvinningsbara eller tillverkade av återvunnen eller komposterbar plast”, säger Stefan Lagerqvist, som är nordisk marknadschef för Unilever Home, Beauty and Personal Care.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy