Hygien- och skönhetsmärket Dove, som ingår i globala Unilever, tar bort plasten runt tvålen ”Beauty Bar” och övergår till flaskor av hundra procent återvunnen plast. Åtgärderna sparar in mer än 20.500 ton nyproducerad plast om året och är en del i Doves strategi att reducera sitt plastavfall till år 2025.
Nyligen meddelade Unilever att man ska halvera sin samlade förbrukning av nyproducerad plast med 100.000 ton om året. Unilever har också som strategi att man ska samla in och återvinna mer plast än man själva använder. De nu beslutade åtgärderna hos varumärket Dove ingår i Unilevers plastbesparingsprogram och sägs vara bland de mest omfattande inom skönhetsindustrin.
Förutom att ta bort omslagsplasten runt Doves välkända tvål ”Beauty Bar” och lansera plastflaskor som till hundra procent är tillverkade av återvunnen plast testar Dove även ett helt nytt deodorantkoncept, med en påfyllningsbar deoförpackning, som kan reducera plastförbrukningen ytterligare.
”Det vi nu gör med plastanvändningen inom Dove är att reducera användningen av ny plast med mer än 20.500 ton om året. Detta är en del av Unilevers globala strategi, som syftar till att till år 2025 ska alla plastförpackningar vara antingen återvinningsbara eller tillverkade av återvunnen eller komposterbar plast”, säger Stefan Lagerqvist, som är nordisk marknadschef för Unilever Home, Beauty and Personal Care.