Dove plastbantar samt övergår till flaskor av återvunnen plast

PUBLICERAD: 22 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Dove övergår till plastflaskor av hundra procent återvunnen plast och tar samtidigt bort plastomslaget till den välkända tvålen ”Beauty Bar”. (Bild Unilever/Dove)

Hygien- och skönhetsmärket Dove, som ingår i globala Unilever, tar bort plasten runt tvålen ”Beauty Bar” och övergår till flaskor av hundra procent återvunnen plast. Åtgärderna sparar in mer än 20.500 ton nyproducerad plast om året och är en del i Doves strategi att reducera sitt plastavfall till år 2025.

Nyligen meddelade Unilever att man ska halvera sin samlade förbrukning av nyproducerad plast med 100.000 ton om året. Unilever har också som strategi att man ska samla in och återvinna mer plast än man själva använder. De nu beslutade åtgärderna hos varumärket Dove ingår i Unilevers plastbesparingsprogram och sägs vara bland de mest omfattande inom skönhetsindustrin.

Förutom att ta bort omslagsplasten runt Doves välkända tvål ”Beauty Bar” och lansera plastflaskor som till hundra procent är tillverkade av återvunnen plast testar Dove även ett helt nytt deodorantkoncept, med en påfyllningsbar deoförpackning, som kan reducera plastförbrukningen ytterligare.

”Det vi nu gör med plastanvändningen inom Dove är att reducera användningen av ny plast med mer än 20.500 ton om året. Detta är en del av Unilevers globala strategi, som syftar till att till år 2025 ska alla plastförpackningar vara antingen återvinningsbara eller tillverkade av återvunnen eller komposterbar plast”, säger Stefan Lagerqvist, som är nordisk marknadschef för Unilever Home, Beauty and Personal Care.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x