Dominos pizzaförpackningar ser nu ut som dominobrickor...

PUBLICERAD: 17 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Dominos nya pizzaförpackningar – två olikfärgade wellpapplådor som kan sättas ihop till en ”dominobricka”!|Dominos specifika logotyp dominerar nu på kedjans nya pizzaförpackningar.

Globala pizzakedjan Domino har nya förpackningar – nu levereras pizzorna i färgglada wellådor, som ser ut som företagets logotyp – dvs. dominobrickor..!
Den nya designen, utformad av varumärkesbyrån Jones Knowles Ritchie (JKR), består av en röd och en blå wellpapplåda, vilka kan sättas ihop och då efterliknar en dominobricka, som ju också är företagets speciella logotyp.

Designbyrån bygger sitt koncept på det faktum att 96 procent av alla Dominos pizzor i Storbritannien säljs två och två, eftersom företaget alltid erbjuder ”köp två – betala för en”. Genom att designa en röd och en blå pizzaförpackning kan pizzorna på så sätt i de flesta fall av beställningar levereras som en komplett ”dominobricka”!

Inför uppdraget uppmanades JKR av Domino att skapa en ny fräsch förpackningsdesign, som ökar kundernas engagemang och ger ett omedelbart och igenkännande intryck, när de ser förpackningarna.

”Domino är den största pizzakedjan i världen, men efter alla år hade deras förpackningar differentierats och själva varumärket blivit alltmer anonymt och trängts tillbaka av andra budskap, som belamrat förpackningarna. För att lyfta fram varumärket och logotypen behövde man en annorlunda och karismatisk förpackning. Vi utgick från Dominos distinkta namn och den speciella logotypen ock skapade en djärv, enkel och rolig design, där logotypen blir huvudpersonen och förpackningen blir en öppen inbjudan till konsumenterna att spela med och dela upplevelsen”, säger Lee Rolston, global strategichef hos JKR.

På de nya förpackningarna har all information om innehåll, ingredienser tillverkare, etc. förpassats från ovan- och undersidornas stora ytor till de mindre ytorna på wellpapplådans sidor. Wellpappboxarna, som är hundra procent återvinningsbara, är dessutom tryckta med en högkvalitativ tryckfärg, som garanterar att värmen från pizzorna inte påverkar förpackningsdesignen.

———————————————-
Pizzakedjan Domino, som grundades 1960, bygger på franschaisekonceptet och har sedan starten spridit sig över hela världen. I dag finns det Domino´s Pizza-butiker i mer än 65 länder. I Norden finns Domino bland annat i Danmark, Norge och Island. Etablering i Sverige har varit på tal, men än finns ingen svensk Domino´s Pizza-butik.
Till skillnad från konkurrenten Pizza Hut har Domino i regel inga egna restauranger, där kunderna kan sitta ner och äta sina pizzor, utan varorna tas med hem, eller beställs och levereras från Domino-butikerna. (Källa Wikipedia, m fl)

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x