Dominos pizzaförpackningar ser nu ut som dominobrickor...

PUBLICERAD: 17 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Dominos nya pizzaförpackningar – två olikfärgade wellpapplådor som kan sättas ihop till en ”dominobricka”!|Dominos specifika logotyp dominerar nu på kedjans nya pizzaförpackningar.

Globala pizzakedjan Domino har nya förpackningar – nu levereras pizzorna i färgglada wellådor, som ser ut som företagets logotyp – dvs. dominobrickor..!
Den nya designen, utformad av varumärkesbyrån Jones Knowles Ritchie (JKR), består av en röd och en blå wellpapplåda, vilka kan sättas ihop och då efterliknar en dominobricka, som ju också är företagets speciella logotyp.

Designbyrån bygger sitt koncept på det faktum att 96 procent av alla Dominos pizzor i Storbritannien säljs två och två, eftersom företaget alltid erbjuder ”köp två – betala för en”. Genom att designa en röd och en blå pizzaförpackning kan pizzorna på så sätt i de flesta fall av beställningar levereras som en komplett ”dominobricka”!

Inför uppdraget uppmanades JKR av Domino att skapa en ny fräsch förpackningsdesign, som ökar kundernas engagemang och ger ett omedelbart och igenkännande intryck, när de ser förpackningarna.

”Domino är den största pizzakedjan i världen, men efter alla år hade deras förpackningar differentierats och själva varumärket blivit alltmer anonymt och trängts tillbaka av andra budskap, som belamrat förpackningarna. För att lyfta fram varumärket och logotypen behövde man en annorlunda och karismatisk förpackning. Vi utgick från Dominos distinkta namn och den speciella logotypen ock skapade en djärv, enkel och rolig design, där logotypen blir huvudpersonen och förpackningen blir en öppen inbjudan till konsumenterna att spela med och dela upplevelsen”, säger Lee Rolston, global strategichef hos JKR.

På de nya förpackningarna har all information om innehåll, ingredienser tillverkare, etc. förpassats från ovan- och undersidornas stora ytor till de mindre ytorna på wellpapplådans sidor. Wellpappboxarna, som är hundra procent återvinningsbara, är dessutom tryckta med en högkvalitativ tryckfärg, som garanterar att värmen från pizzorna inte påverkar förpackningsdesignen.

———————————————-
Pizzakedjan Domino, som grundades 1960, bygger på franschaisekonceptet och har sedan starten spridit sig över hela världen. I dag finns det Domino´s Pizza-butiker i mer än 65 länder. I Norden finns Domino bland annat i Danmark, Norge och Island. Etablering i Sverige har varit på tal, men än finns ingen svensk Domino´s Pizza-butik.
Till skillnad från konkurrenten Pizza Hut har Domino i regel inga egna restauranger, där kunderna kan sitta ner och äta sina pizzor, utan varorna tas med hem, eller beställs och levereras från Domino-butikerna. (Källa Wikipedia, m fl)

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX