Omsättningen för den svenska detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 5,1 procent mellan december 2013 och december 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,4 procent. Det visar statistik, som redovisas av marknads- och analysföretaget HUI Research.
Omsättningen i december blev nästan 70 miljarder kronor, vilket motsvarar enrekordartad tillväxt om 5,1 procent.
”Den starka tillväxten översteg säkert mångas förväntningar för julhandeln i år. Hushållen har det gott ställt och tillsammans med en fortsatt låg ränta och en låg inflation har de återigen börjat känna sig trygga och sakta återfått konsumtionslusten”, skriver HUI i ett pressmeddelande.
Av de olika områdena inom detaljhandeln visar dagligvaruhandeln upp en ökning på 3,5 procent för perioden, medan sällanköpshandeln, tack vare en stark julhandel, ökade med 6,4 procent.
Enligt HUI var den största vinnarbranschen under julhandeln i år möbelhandeln, som trots starka jämförelsetal ökade med över 10 procent. Även apotekshandeln och optikhandeln visade starka utvecklingstal under december. Andra branscher har haft det tuffare under julhandeln. Detta gäller bland annat leksakshandeln, där en allt större andel av konsumenterna byter inköpskanal och istället handlar via nätet.
Utsikterna för 2015 är ljusa och HUI:s prognos för den totala detaljhandeln är en tillväxt om 3,0 procent.