Detaljhandeln avslutade året med rekordomsättning under december

PUBLICERAD: 29 januari 2015
UPPDATERAD: 25 januari


Omsättningen för den svenska detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 5,1 procent mellan december 2013 och december 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,4 procent. Det visar statistik, som redovisas av marknads- och analysföretaget HUI Research.
Omsättningen i december blev nästan 70 miljarder kronor, vilket motsvarar enrekordartad tillväxt om 5,1 procent.

”Den starka tillväxten översteg säkert mångas förväntningar för julhandeln i år. Hushållen har det gott ställt och tillsammans med en fortsatt låg ränta och en låg inflation har de återigen börjat känna sig trygga och sakta återfått konsumtionslusten”, skriver HUI i ett pressmeddelande.

Av de olika områdena inom detaljhandeln visar dagligvaruhandeln upp en ökning på 3,5 procent för perioden, medan sällanköpshandeln, tack vare en stark julhandel, ökade med 6,4 procent.

Enligt HUI var den största vinnarbranschen under julhandeln i år möbelhandeln, som trots starka jämförelsetal ökade med över 10 procent. Även apotekshandeln och optikhandeln visade starka utvecklingstal under december. Andra branscher har haft det tuffare under julhandeln. Detta gäller bland annat leksakshandeln, där en allt större andel av konsumenterna byter inköpskanal och istället handlar via nätet.

Utsikterna för 2015 är ljusa och HUI:s prognos för den totala detaljhandeln är en tillväxt om 3,0 procent.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX