Det norska pantsystemet firar tjugo år med insamlingsrekord

PUBLICERAD: 5 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Startåret 1999 pantades 66 miljoner pantburkar i Norge och det har nu vuxit till nästan 1,2 miljarder pantbelagda burkar och plastflaskor år 2018.|”Inget annat land samlar in mer”, konstaterar Kjell Olav Maldum, som är VD i Infinitum.

Den 3 maj 1999 lanserades pantförsedda öl- och läskburkar i Norge, som alternativ till flaskor av glas och hårdplast. Nu firar man 20 år med ett nytt pantrekord, som sätter Norge i topp i världen.

Startåret 1999 pantades det 66 miljoner pantburkar i Norge och 2018 hade pantningen vuxit till rekordartade ca. 1,2 miljarder burkar och plastflaskor. Fjolårets notering kom efter en ökning av den norska pantsatsen. Första kvartalet i år pantades i vårt grannland 87,1 procent av alla pantburkar och 88,9 procent av alla pantplastflaskor, vilket gör Norge till bäst i världen.

”Inget annat land samlar in mer”, konstaterar Kjell Olav Maldum, som är VD i Infinitum.

”Detta är rekord för oss och inget annat land i världen samlar in mer. Och förutom återlämnade pantförpackningar, så fångas det upp stora mängder förpackningsmaterial från norska konsumenter. Till exempel återvanns hela 7.918 ton aluminium och 20.568 ton plast i fjol”, säger Kjell Olav Maldum, som leder pantföretaget Infinitum.

Det norska pantsystemet har under de gångna 20 åren utvecklats kraftigt vad gäller logistik och i dag skickas burkar och flaskor till återvinning på bästa möjliga sätt. Nästa år kommer det dessutom att öppnas en egen norsk anläggning för återvinning av pantflaskor.

”Handeln har tillsammans med konsumenterna genomfört omfattande omställningar till långt mer miljövänliga förpackningar. Burkar och plastflaskor, som återvinns, har ersatt det gamla återvinningssystem och glasflaskor har nu en mycket liten marknadsandel, vilket är bra, eftersom glas har en hög klimatpåverkan. Glasflaskor och glaskross, som hamnar i naturen kan dessutom orsaka skador och skogsbränder”, förklarar Kjell Olav Maldum.

I Norge har man också engagerat flera rikskändisar att uppmana och uppmuntra invånarna att panta mer. Statsminister Erna Solberg, alpina skidlegendaren Aksel Lund Svindal, artisten och musikern Ravi och hiphopgruppen Karpe Diem är några exempel på kändisar, som lär norrmännen att panta allt, alltid.

Per Øyvind Nordberg & JP Press

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah