Det norska pantsystemet firar tjugo år med insamlingsrekord

PUBLICERAD: 5 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Startåret 1999 pantades 66 miljoner pantburkar i Norge och det har nu vuxit till nästan 1,2 miljarder pantbelagda burkar och plastflaskor år 2018.|”Inget annat land samlar in mer”, konstaterar Kjell Olav Maldum, som är VD i Infinitum.

Den 3 maj 1999 lanserades pantförsedda öl- och läskburkar i Norge, som alternativ till flaskor av glas och hårdplast. Nu firar man 20 år med ett nytt pantrekord, som sätter Norge i topp i världen.

Startåret 1999 pantades det 66 miljoner pantburkar i Norge och 2018 hade pantningen vuxit till rekordartade ca. 1,2 miljarder burkar och plastflaskor. Fjolårets notering kom efter en ökning av den norska pantsatsen. Första kvartalet i år pantades i vårt grannland 87,1 procent av alla pantburkar och 88,9 procent av alla pantplastflaskor, vilket gör Norge till bäst i världen.

”Inget annat land samlar in mer”, konstaterar Kjell Olav Maldum, som är VD i Infinitum.

”Detta är rekord för oss och inget annat land i världen samlar in mer. Och förutom återlämnade pantförpackningar, så fångas det upp stora mängder förpackningsmaterial från norska konsumenter. Till exempel återvanns hela 7.918 ton aluminium och 20.568 ton plast i fjol”, säger Kjell Olav Maldum, som leder pantföretaget Infinitum.

Det norska pantsystemet har under de gångna 20 åren utvecklats kraftigt vad gäller logistik och i dag skickas burkar och flaskor till återvinning på bästa möjliga sätt. Nästa år kommer det dessutom att öppnas en egen norsk anläggning för återvinning av pantflaskor.

”Handeln har tillsammans med konsumenterna genomfört omfattande omställningar till långt mer miljövänliga förpackningar. Burkar och plastflaskor, som återvinns, har ersatt det gamla återvinningssystem och glasflaskor har nu en mycket liten marknadsandel, vilket är bra, eftersom glas har en hög klimatpåverkan. Glasflaskor och glaskross, som hamnar i naturen kan dessutom orsaka skador och skogsbränder”, förklarar Kjell Olav Maldum.

I Norge har man också engagerat flera rikskändisar att uppmana och uppmuntra invånarna att panta mer. Statsminister Erna Solberg, alpina skidlegendaren Aksel Lund Svindal, artisten och musikern Ravi och hiphopgruppen Karpe Diem är några exempel på kändisar, som lär norrmännen att panta allt, alltid.

Per Øyvind Nordberg & JP Press

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx