Det här tycker dryckesjättarna om ”The Green Fibre Bottle”

PUBLICERAD: 14 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Carlsbergs och Pabocos uppmärksammade ”pappersflaskan” Green Fibre Bottle är nu ett steg närmare marknadslansering. För första gången har man utvecklat prototyper, som kan fyllas med öl. (Bild Bo Wallteg)|Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg . (Bild Bo Wallteg)|Stijn Franssen, Research and Development Manager, Coca-Cola . (Bild Bo Wallteg)|Therese Noorlander, Sustainability Director, Coca-Cola Europe . (Bild Bo Wallteg)|Lena Danielsson, Director New Venture, Innovation & Consumer Insight, The Absolut Company . (Bild Bo Wallteg)

När Carlsberg den 11 oktober bjöd in till ett exklusivt informationsmöte i Köpenhamn om statusen kring ”pappersflaskan” The Green Fibre Bottle och för att informera om bildandet av Paboco (Paper Bottle Company), var Packnews och tidningen nord emballage en av få pressrepresentanter, som bjudits in. För första gången fick deltagarna möjlighet att dricka öl ur en prototyp av flaskan!

Packnews/nord emballage hade filmkameran med och vi pratade med representanter från drycksejättarna Coca-Cola, Absolut och Carlsberg för att få veta mer om hur man ser på projektet och varför man klivit in som så kallade ”pioneer partners” till Paboco, som ägs av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla och där ecoXpac, som ligger bakom den grundläggande tekniken, har en minoritetspost.

På vår videokanal Packnews.tvYoutube kan du se och höra de intressanta samtalen.
Klicka på respektive bild!

Therese Noorlander, Sustainability Director, Coca-Cola Europe . (Bild Bo Wallteg)

Stijn Franssen, Research and Development Manager, Coca-Cola Company . (Bild Bo Wallteg)
Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg Group .(Bild Bo Wallteg)

 

 

Lena Danielsson, Director New Venture, Innovation & Consumer Insight, Absolut Company . (Bild Bo Wallteg)

Läs mer om pressinformationen i Köpenhamn den 11 oktober HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.