Det här tycker dryckesjättarna om ”The Green Fibre Bottle”

PUBLICERAD: 14 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Carlsbergs och Pabocos uppmärksammade ”pappersflaskan” Green Fibre Bottle är nu ett steg närmare marknadslansering. För första gången har man utvecklat prototyper, som kan fyllas med öl. (Bild Bo Wallteg)|Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg . (Bild Bo Wallteg)|Stijn Franssen, Research and Development Manager, Coca-Cola . (Bild Bo Wallteg)|Therese Noorlander, Sustainability Director, Coca-Cola Europe . (Bild Bo Wallteg)|Lena Danielsson, Director New Venture, Innovation & Consumer Insight, The Absolut Company . (Bild Bo Wallteg)

När Carlsberg den 11 oktober bjöd in till ett exklusivt informationsmöte i Köpenhamn om statusen kring ”pappersflaskan” The Green Fibre Bottle och för att informera om bildandet av Paboco (Paper Bottle Company), var Packnews och tidningen nord emballage en av få pressrepresentanter, som bjudits in. För första gången fick deltagarna möjlighet att dricka öl ur en prototyp av flaskan!

Packnews/nord emballage hade filmkameran med och vi pratade med representanter från drycksejättarna Coca-Cola, Absolut och Carlsberg för att få veta mer om hur man ser på projektet och varför man klivit in som så kallade ”pioneer partners” till Paboco, som ägs av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla och där ecoXpac, som ligger bakom den grundläggande tekniken, har en minoritetspost.

På vår videokanal Packnews.tvYoutube kan du se och höra de intressanta samtalen.
Klicka på respektive bild!

Therese Noorlander, Sustainability Director, Coca-Cola Europe . (Bild Bo Wallteg)

Stijn Franssen, Research and Development Manager, Coca-Cola Company . (Bild Bo Wallteg)
Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg Group .(Bild Bo Wallteg)

 

 

Lena Danielsson, Director New Venture, Innovation & Consumer Insight, Absolut Company . (Bild Bo Wallteg)

Läs mer om pressinformationen i Köpenhamn den 11 oktober HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor