Den ätbara kaffekoppen ger en extra dimension åt fikastunden

PUBLICERAD: 24 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Brittiska BioBite lanserar nu ätbara kaffekoppar. som kan ge en extra dimension åt fikastunden… (Bild BioBite)|BioBite-koppen kan användas såväl till varma drycker som kaffe eller te och till kalla drycker. (Bild BioBite)

Det brittiska företaget BioBite i Aberdeen har lanserat en helt ätbar kaffekopp, som ersätter plast- och pappersmuggar och ger en extra dimension åt fikastunden!

Efterhand som man dricker sitt kaffe kan man också ta en tugga av den ätbara koppen eller bägaren… (Bild BioBite)

BioBite uppger att deras ätbara kaffekopp är tillverkad uteslutande av naturliga och vegetariska produkter och att den inte har någon smakförstörande beläggning i form av vax eller glasyr. Materialet har en kex- eller rånliknande konsistens och en delikat smak, som kompletterar den naturliga kaffesmaken. Och efterhand som man dricker sitt kaffe, så kan man också ta en tugga av koppen – precis som ”en kaka till kaffet”…

Enligt BioBite använder man en egenutvecklad och innovativ tillverkningsprocess, som gör att den färdiga koppen eller bägaren kan användas till såväl kalla som varma drycker.

BioBite-koppen kan användas såväl till varma drycker som kaffe eller te och till kalla drycker. (Bild BioBite)

BioBite-kopparna levereras med en skyddande pappersetikett, som gör att koppen kan hanteras utan direktkontakt och som hindrar smuts och bakterier på bordsytor, etc. från att kontaminera det ätbara koppmaterialet.

BioBite skriver att deras koppar är ett utmärkt alternativet till motsvarande produkter i engångsplast eller papper. Koppens pappersetikett kan enkelt återvinnas och för den, som inte vill äta upp den, är det bara att placera den nedbrytbara och organiska koppen bland matavfallet…

”Vår ätbara dryckeskopp kan hjälpa till att minska den miljöförorening, som orsakas av de miljontals plast- och papperskoppar som hamnar på deponier varje dag”, skriver BioBite på sin hemsida.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax