Konditoriföretaget Delicato tar bort plastfönsterna på sina konsumentförpackningar och sparar på så sätt 15 ton plast om året. Den nya designen utvecklades i samarbete med NORD ID och är en del i Delicatos resa mot mer hållbara förpackningslösningar.
”Våra förpackningar är viktiga för att skydda våra produkter, förlänga hållbarheten och därmed minska risken för svinn. I vårt hållbarhetsarbete arbetar vi mycket med förpackningar och utvärderar löpande alternativ för att göra dem mer hållbara. Att ta bort plastfönstret på konsumentkartongerna genererar exempelvis en reducering av cirka 15 ton plast per år”, säger Linn Oldemar, kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato.
Delicato har länge samarbetat med NORD ID och när de klassiska förpackningarna skulle göras om låg fokus på att bibehålla igenkänningen hos konsumenten och samtidigt skapa en design, som än mer lyfte produkterna.
”Utmaningen ur ett designperspektiv låg i hur vi bibehöll den höga igenkänningen och den produktnära känslan som plastfönstret ändå gav. Genom ett starkt fotomanér lyckades vi lösa det”, säger Elina Jalker, Creative Designer på NORD ID.