De svenska konsumenterna köper hellre bra än billigt

PUBLICERAD: 8 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska konsumenter köper hellre en dyr produkt än två billigare

Svenska konsumenter fortsätter att efterfråga lokalproducerade livsmedel och man betalar hellre mer för färre produkter. Det framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. 
Den starkaste trenden 2016 var ”svenskt” och ”lokalproducerat”. Efterfrågan på premiumprodukter som glutenfria, vegetariska, ekologiska och laktosfria livsmedel fortsätter också att växa. Det visar Livsmedelsföretagens årliga trendrapport. 

En trend som pågått i några år och som håller i sig är att konsumenterna handlar mindre men dyrare. Man köper hellre en dyr produkt än två billiga.

”Det här är en trend som pågått de senaste fem åren. Det stämmer överens med vår trendundersökning – våra medlemsföretag säljer idag mer premiumprodukter än lågprisprodukter”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

2016 blev ett gott år för svenska livsmedelsproducenter. Men under det sista kvartalet inträffade ett brant fall i lönsamheten till följd av ökade råvarukostnader. I december månad var försäljningstappet hela 1,5 procent. De låga volymerna under fjärde kvartalet resulterade också i ett tapp i kapacitetsutnyttjandet – från 80 procent under tredje kvartalet till 75 procent under det fjärde. Till stor del handlar tappet om kraftigt höjda priser på råvaror.

”Eftersom fjolårets tre första kvartal uppvisade betydligt stabilare tillväxttal på hemmamarknaden för svenska livsmedelsproducenter, blev 2016 totalt sett ändå ganska bra”, konstaterar Carl Eckerdal.
 

Från Livsmedel i Fokus

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024