Danska PAL-Cut A/S, med säte i Holstebro, har tagit s.k. mellanläggsark ett steg längre och försett sina Antim mellanläggsark med ett tryckbart sidostycke, som kan fungera som reklamplats i butik.
Innovationen premiärvisades på den nyligen avslutade mässan All4Pack (Emballage) i Paris, där den var en av 250 utvalda förpackningsnyheter, som ställdes ut på det speciella Pack Innovation-området på mässan.
Antim mellanläggsark med tryckta sidostycken fungerar inte bara som ett stabiliserande mellanskikt vid stapling av förpackningar på pall utan blir också som ett sätt att föra fram kundorienterad marknadsföring.
Det blir allt vanligare att butiker placerar pallar med förpackningar direkt på butiksgolvet, så att kunderna kan plocka varor direkt från pallen. För producenterna kan det dock vara svårt att få plats i butiken med reklamskyltar, etc. i anslutning till pallarna, inte minst eftersom många butiker och butikskedjor minimerar utrymmet för producenternas butikserbjudanden. Men med PAL-Cuts tryckta mellanläggsark blir det nu enklare för producenten att föra fram sina reklambudskap, eftersom dessa inte kräver extra utrymme utanför pallen.
Det nya mellanläggskonceptet är enkelt att omsätta i praktiken: vid tillskärning görs mellanläggsarken helt enkelt lite längre, så att det bildas två sidostycken, vilka viks och hänger ner längs pallen. Sidostycken är försedda med tryckta eller påklistrade reklambudskap, logotyper, etc,.
”Vårt koncept Antim65 point-of-sale är en billig och effektiv form för marknadsföring av varumärken ute i butiker. Det sparar tid och ger större synlighet åt varumärket, inte minst i dessa dagar då alltfler butiker är ovilliga att upplåta plats för skyltar och displayer från varumärkesägarna”, säger PAL-Cuts VD Rudi Pedersen, som också berättar att konceptet består av en totallösning, där det ingår en PAL-Cut arkskärare samt Antims glidsäkra mellanläggsark, försedda med önskat tryck och reklambudskap.