Danska PAL-Cut lanserar mellanläggsark med tryck

PUBLICERAD: 20 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med PAL-Cuts nya koncept kan mellanläggsark på pallar förses med reklambudskap.

Danska PAL-Cut A/S, med säte i Holstebro, har tagit s.k. mellanläggsark ett steg längre och försett sina Antim mellanläggsark med ett tryckbart sidostycke, som kan fungera som reklamplats i butik.
Innovationen premiärvisades på den nyligen avslutade mässan All4Pack (Emballage) i Paris, där den var en av 250 utvalda förpackningsnyheter, som ställdes ut på det speciella Pack Innovation-området på mässan.

Antim mellanläggsark med tryckta sidostycken fungerar inte bara som ett stabiliserande mellanskikt vid stapling av förpackningar på pall utan blir också som ett sätt att föra fram kundorienterad marknadsföring.

Det blir allt vanligare att butiker placerar pallar med förpackningar direkt på butiksgolvet, så att kunderna kan plocka varor direkt från pallen. För producenterna kan det dock vara svårt att få plats i butiken med reklamskyltar, etc. i anslutning till pallarna, inte minst eftersom många butiker och butikskedjor minimerar utrymmet för producenternas butikserbjudanden. Men med PAL-Cuts tryckta mellanläggsark blir det nu enklare för producenten att föra fram sina reklambudskap, eftersom dessa inte kräver extra utrymme utanför pallen.

Det nya mellanläggskonceptet är enkelt att omsätta i praktiken: vid tillskärning görs mellanläggsarken helt enkelt lite längre, så att det bildas två sidostycken, vilka viks och hänger ner längs pallen. Sidostycken är försedda med tryckta eller påklistrade reklambudskap, logotyper, etc,.

”Vårt koncept Antim65 point-of-sale är en billig och effektiv form för marknadsföring av varumärken ute i butiker. Det sparar tid och ger större synlighet åt varumärket, inte minst i dessa dagar då alltfler butiker är ovilliga att upplåta plats för skyltar och displayer från varumärkesägarna”, säger PAL-Cuts VD Rudi Pedersen, som också berättar att konceptet består av en totallösning, där det ingår en PAL-Cut arkskärare samt Antims glidsäkra mellanläggsark, försedda med önskat tryck och reklambudskap.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning