Danska PAL-Cut lanserar mellanläggsark med tryck

PUBLICERAD: 20 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med PAL-Cuts nya koncept kan mellanläggsark på pallar förses med reklambudskap.

Danska PAL-Cut A/S, med säte i Holstebro, har tagit s.k. mellanläggsark ett steg längre och försett sina Antim mellanläggsark med ett tryckbart sidostycke, som kan fungera som reklamplats i butik.
Innovationen premiärvisades på den nyligen avslutade mässan All4Pack (Emballage) i Paris, där den var en av 250 utvalda förpackningsnyheter, som ställdes ut på det speciella Pack Innovation-området på mässan.

Antim mellanläggsark med tryckta sidostycken fungerar inte bara som ett stabiliserande mellanskikt vid stapling av förpackningar på pall utan blir också som ett sätt att föra fram kundorienterad marknadsföring.

Det blir allt vanligare att butiker placerar pallar med förpackningar direkt på butiksgolvet, så att kunderna kan plocka varor direkt från pallen. För producenterna kan det dock vara svårt att få plats i butiken med reklamskyltar, etc. i anslutning till pallarna, inte minst eftersom många butiker och butikskedjor minimerar utrymmet för producenternas butikserbjudanden. Men med PAL-Cuts tryckta mellanläggsark blir det nu enklare för producenten att föra fram sina reklambudskap, eftersom dessa inte kräver extra utrymme utanför pallen.

Det nya mellanläggskonceptet är enkelt att omsätta i praktiken: vid tillskärning görs mellanläggsarken helt enkelt lite längre, så att det bildas två sidostycken, vilka viks och hänger ner längs pallen. Sidostycken är försedda med tryckta eller påklistrade reklambudskap, logotyper, etc,.

”Vårt koncept Antim65 point-of-sale är en billig och effektiv form för marknadsföring av varumärken ute i butiker. Det sparar tid och ger större synlighet åt varumärket, inte minst i dessa dagar då alltfler butiker är ovilliga att upplåta plats för skyltar och displayer från varumärkesägarna”, säger PAL-Cuts VD Rudi Pedersen, som också berättar att konceptet består av en totallösning, där det ingår en PAL-Cut arkskärare samt Antims glidsäkra mellanläggsark, försedda med önskat tryck och reklambudskap.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback