Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 17 april
All Creatives bidrag till årets Packnorth Award är denna julkalender från Karamel Kompagniet på Bornholm. Kalenderpresenterna förvaras i botten av lådan under transport, där bakgrunden fungerar som lock. När det packas upp är det en engagerande och spännande upplevelse att bidra till upplägget. Själva kalenderns estetik ska göra att du vill ha den stående framför matbordet. Pressfoto.

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.

Försäljningschef Brian Elkær Frederiksen berättar:

– Vi är helt enkelt superstolta över den här produkten. Det är en julkalender som förvandlas till ett helt landskap när den packas upp, och som har en estetik som gör att den kan tas fram år efter år och därmed återanvändas många gånger.
Det här är första gången All Creative skickar in en produkt till en tävling, att göra det drevs till stor del av att vilja visa upp denna ganska unika produkt för en bredare publik. Direktör Mette Juhl Christensen säger:

– Varje projekt vi deltar i är unikt för oss. Det handlar om att lösa den komplicerade uppgiften att skapa ett verktyg för att stärka försäljningen av det som är kundens kärnprodukt. Vi måste uppmärksamma och driva på lusten att titta närmare på vad kunden vill sälja. Men det handlar inte bara om uppmärksamhet och köpvilja. Det handlar också om logistik, pris och inte minst miljöavtryck som tar upp allt mer av kundernas krav.

Därför har All Creative också tagit principbeslutet att allt deras pappers- och kartongmaterial är FSC-certifierat – oavsett om kunderna efterfrågar det eller inte. Allt som All Creative producerar kan FSC-märkas om kunderna så önskar.

Julkalendern till Karamel Kompagniet är tillverkad i monomaterial. Endast kartong används i tillverkningen. Ingen tejp, häftklamrar eller plast. Det betyder att när det äntligen måste kasseras kan det med gott samvete dumpas i pappersåtervinningen. Detta är ett krav som kommer att få alltmer genomslag i och med den kommande lagstiftningen om tillverkarnas förpackningsansvar.

All Creative känner sig trygga med sina tre affärsben inom förpackningar, display respektive POS, säger försäljningschef Brian Elkær Frederiksen och direktör Mette Juhl Christensen. Foto: Sören Winslöw
En bra plats i företagets utveckling

Och även om Brian och Mette inte döljer att det är en utmaning att hänga med i lagstiftningen kring detta så känner de sig bekväma i situationen.

– Det är som att de lagstiftande rälsen läggs medan tåget rör sig. Men vi ligger bra till i företagets utveckling. Vi känner att vi har kontroll över våra kompetenser. Det handlar både om att kunna ta fram kreativa lösningar men också om att förstå kundens värdekedja, så att vi skapar något som också kan hanteras rationellt under hela produktens livstid, säger Brian Elkær Frederiksen.

2020 slogs företaget POS Creative samman med MPI Instore Solutions och har genomgått en process för att hitta och utforska synergierna. Det har bland annat inneburit att de har samlat produktionen i Vejle och nu heter All Creative. Här har man en ganska avancerad produktion, som innefattar robotar för lossning och lastning på skärbord samt vid limning av produkterna.

Kan AI skapa tillväxt utan att kräva fler anställda?

2024 blir året då de verkligen måste titta djupare på vad AI (artificiell intelligens) kan betyda för deras arbete.

– Det handlar både om effektivitet men också om större arbetsglädje. Vi måste använda våra resurser rätt, och förhoppningsvis kan AI hjälpa oss med det, förklarar Mette Juhl Christensen och tillägger:

– Kanske kan vi knäcka koden för att växa utan att bli fler.
För att stödja det projektet har All Creative inlett ett samarbete med ’Lead the Talent’ och kommer under året att få ett antal nyutbildade akademiker involverade i en projektkurs där möjligheterna inom AI ska avtäckas.

I väntans tider

Det finns alltså flera intressanta händelser på All Creative under år 2024. Och även om detta knappast är det viktigaste ser de fram emot att höra om de har vunnit ett Packnorth Award i sin kategori. Det kommer dock att avslöjas först på Scanpack-mässan i Göteborg i oktober.

Du kan läsa mer om Packnorth Award här.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex