Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
Försäljningschef Brian Elkær Frederiksen berättar:
– Vi är helt enkelt superstolta över den här produkten. Det är en julkalender som förvandlas till ett helt landskap när den packas upp, och som har en estetik som gör att den kan tas fram år efter år och därmed återanvändas många gånger.
Det här är första gången All Creative skickar in en produkt till en tävling, att göra det drevs till stor del av att vilja visa upp denna ganska unika produkt för en bredare publik. Direktör Mette Juhl Christensen säger:
– Varje projekt vi deltar i är unikt för oss. Det handlar om att lösa den komplicerade uppgiften att skapa ett verktyg för att stärka försäljningen av det som är kundens kärnprodukt. Vi måste uppmärksamma och driva på lusten att titta närmare på vad kunden vill sälja. Men det handlar inte bara om uppmärksamhet och köpvilja. Det handlar också om logistik, pris och inte minst miljöavtryck som tar upp allt mer av kundernas krav.
Därför har All Creative också tagit principbeslutet att allt deras pappers- och kartongmaterial är FSC-certifierat – oavsett om kunderna efterfrågar det eller inte. Allt som All Creative producerar kan FSC-märkas om kunderna så önskar.
Julkalendern till Karamel Kompagniet är tillverkad i monomaterial. Endast kartong används i tillverkningen. Ingen tejp, häftklamrar eller plast. Det betyder att när det äntligen måste kasseras kan det med gott samvete dumpas i pappersåtervinningen. Detta är ett krav som kommer att få alltmer genomslag i och med den kommande lagstiftningen om tillverkarnas förpackningsansvar.
En bra plats i företagets utveckling
Och även om Brian och Mette inte döljer att det är en utmaning att hänga med i lagstiftningen kring detta så känner de sig bekväma i situationen.
– Det är som att de lagstiftande rälsen läggs medan tåget rör sig. Men vi ligger bra till i företagets utveckling. Vi känner att vi har kontroll över våra kompetenser. Det handlar både om att kunna ta fram kreativa lösningar men också om att förstå kundens värdekedja, så att vi skapar något som också kan hanteras rationellt under hela produktens livstid, säger Brian Elkær Frederiksen.
2020 slogs företaget POS Creative samman med MPI Instore Solutions och har genomgått en process för att hitta och utforska synergierna. Det har bland annat inneburit att de har samlat produktionen i Vejle och nu heter All Creative. Här har man en ganska avancerad produktion, som innefattar robotar för lossning och lastning på skärbord samt vid limning av produkterna.
Kan AI skapa tillväxt utan att kräva fler anställda?
2024 blir året då de verkligen måste titta djupare på vad AI (artificiell intelligens) kan betyda för deras arbete.
– Det handlar både om effektivitet men också om större arbetsglädje. Vi måste använda våra resurser rätt, och förhoppningsvis kan AI hjälpa oss med det, förklarar Mette Juhl Christensen och tillägger:
– Kanske kan vi knäcka koden för att växa utan att bli fler.
För att stödja det projektet har All Creative inlett ett samarbete med ’Lead the Talent’ och kommer under året att få ett antal nyutbildade akademiker involverade i en projektkurs där möjligheterna inom AI ska avtäckas.
I väntans tider
Det finns alltså flera intressanta händelser på All Creative under år 2024. Och även om detta knappast är det viktigaste ser de fram emot att höra om de har vunnit ett Packnorth Award i sin kategori. Det kommer dock att avslöjas först på Scanpack-mässan i Göteborg i oktober.
Du kan läsa mer om Packnorth Award här.