Daily Greens nya bananlåda räddar årligen 7.000 träd

PUBLICERAD: 10 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Daily Greens nya bananlåda minskar CO2-utsläppen och sparar 7.000 träd om året. (Bild Greenfood)|Lisa Isakson är hållbarhetschef på Greenfood. (Bild Greenfood)

Varumärket Daily Green, som ingår i livsmedelskoncernen Greenfood, lanserar en ny bananlåda som minskar koldioxidavtrycket och räddar cirka 7.000 träd om året.

Greenfood skriver i ett pressmeddelande att man lägger stor vikt vid att minimera miljö- och klimatavtrycket från sina förpackningar och därför lanserar man nu en ny bananlåda, som till 100 procent är tillverkad av återvunnet papper. Den nya förpackningen minskar utsläppet av koldioxidekvivalenter med 308 kg per ton återvunnet papper och eftersom ingen ny trävara används sparar man en årlig avverkning av cirka 7.000 träd.

Lisa Isakson är hållbarhetschef på Greenfood. (Bild Greenfood)

Under det nya varumärket Daily Greens lanserade Greenfood i slutet av år 2020 ekologiska och hållbart odlade bananer från Ecuador och det är också där som den nya bananlådan tillverkas.

”Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och därför är den nya lådan ett viktigt steg i vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara. Genom att använda återvunnen råvara som förpackningsmaterial reducerar vi koldioxidutsläppet samtidigt som vi sparar värdefulla naturresurser”, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}