Crown och Nestlé i samarbete kring nya kaffeförpackningar

PUBLICERAD: 28 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

De nya Nescafé-burkarna är rektangulära med avrundade hörn. De är värmeförseglade med aromatät aluminiumfolie och har återförslutbara plastlock.

Crown Aerosols & Speciality Packaging Europe, som är ett affärsområde inom förpackningskoncernen Crown Holdings, Inc. och livsmedelsföretaget Nestlé Professional har tillsammans utvecklat nya förpackningar på den brittiska marknaden för Nestlés kaffevarumärke Nescafé®.

De nya förpackningarna är avsedda för Nescafé-kvaliteterna Original, Gold Blend och Azera och finns i storlekarna 500 gram, 700 gram och ett kilo.
Förpackningarna, som ersätter de tidigare runda burkarna i kompositmaterial, är tillverkade i bleckplåt och har fått rektangulära former med väl avrundade hörn.

De nya kaffeburkarna är förseglade enligt Crowns PeelSeam™-koncept, som består av en tunn, avdragbar aluminiumfolie, som värmeförseglas till en styv stålring i burkens överkant. Burkarna är dessutom försedda med att återförslutbart plastlock, som sitter fast i burken med ett ”gångjärn”. Plastlocken är tillverkade av Aptar Group och de återförsluts med en speciell ”Click to Close”-funktion, som håller kaffet färskt och ser till att det inte förlorar i smak.

För att utveckla de nya förpackningarna samarbetade Crowns designers med Nestlés förpackningsfolk under hela processen från idé till färdig produkt. Resultatet är en mer ergonomisk metallburk, som är lättare för användaren att hålla i en hand, samtidigt som avsedd mängd kaffe portioneras ut. Metallytan ger också möjlighet till avancerad grafisk utsmyckning, vilket bidrar till att öka intrycket av premiumprodukt.

De nya Nescafé-burkarna tillverkas vid Crowns brittiska anläggning i Mansfield, där man installerat ny produktionsutrustning för att kunna producera de rektangulära burkarna.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx