Crown och Nestlé i samarbete kring nya kaffeförpackningar

PUBLICERAD: 28 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

De nya Nescafé-burkarna är rektangulära med avrundade hörn. De är värmeförseglade med aromatät aluminiumfolie och har återförslutbara plastlock.

Crown Aerosols & Speciality Packaging Europe, som är ett affärsområde inom förpackningskoncernen Crown Holdings, Inc. och livsmedelsföretaget Nestlé Professional har tillsammans utvecklat nya förpackningar på den brittiska marknaden för Nestlés kaffevarumärke Nescafé®.

De nya förpackningarna är avsedda för Nescafé-kvaliteterna Original, Gold Blend och Azera och finns i storlekarna 500 gram, 700 gram och ett kilo.
Förpackningarna, som ersätter de tidigare runda burkarna i kompositmaterial, är tillverkade i bleckplåt och har fått rektangulära former med väl avrundade hörn.

De nya kaffeburkarna är förseglade enligt Crowns PeelSeam™-koncept, som består av en tunn, avdragbar aluminiumfolie, som värmeförseglas till en styv stålring i burkens överkant. Burkarna är dessutom försedda med att återförslutbart plastlock, som sitter fast i burken med ett ”gångjärn”. Plastlocken är tillverkade av Aptar Group och de återförsluts med en speciell ”Click to Close”-funktion, som håller kaffet färskt och ser till att det inte förlorar i smak.

För att utveckla de nya förpackningarna samarbetade Crowns designers med Nestlés förpackningsfolk under hela processen från idé till färdig produkt. Resultatet är en mer ergonomisk metallburk, som är lättare för användaren att hålla i en hand, samtidigt som avsedd mängd kaffe portioneras ut. Metallytan ger också möjlighet till avancerad grafisk utsmyckning, vilket bidrar till att öka intrycket av premiumprodukt.

De nya Nescafé-burkarna tillverkas vid Crowns brittiska anläggning i Mansfield, där man installerat ny produktionsutrustning för att kunna producera de rektangulära burkarna.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432