Coops bärkassar gav 3,7 miljoner kr till välgörenhet

PUBLICERAD: 15 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. I fjol fick man på så sätt in 3,7 miljoner kronor.|”Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop. (Bild Coop)

När Coops kunder köper bärkassar, går en del av intäkterna till välgörenhet. För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre och de insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner. Pengarna fördelas mellan organisationerna BRIS och Friends samt Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

”Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.  

Kunder, som har Coops betalkort, kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM