Coops bärkassar gav 3,7 miljoner kr till välgörenhet

PUBLICERAD: 15 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. I fjol fick man på så sätt in 3,7 miljoner kronor.|”Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop. (Bild Coop)

När Coops kunder köper bärkassar, går en del av intäkterna till välgörenhet. För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre och de insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner. Pengarna fördelas mellan organisationerna BRIS och Friends samt Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

”Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.  

Kunder, som har Coops betalkort, kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance