Den nyligen genomförda studien Sustainable Brand Index, som årligen mäter hur svenskar ser på företagens hållbarhetsarbete, visar att Coop nu har passerat IKEA, som i två år legat i topp som Sveriges mest hållbara varumärke.
Topp-30 av hållbara varumärken: (föregående plac. inom parentes) 1. Coop (4) 2. IKEA (1) 3. ICA (3) 4. Änglamark (2) 5. Saltå Kvarn (9) 6. Apoteket (5) 7. Lantmännen (6) 8. Folkhälsomyndigheten (ny) 9. Systembolaget (8) 10. Apoteket Hjärtat (15) 11. Polisen (11) 12. SJ (7) 13. MAX (14) 14. Kung Markatta (16) 15. Volvo (19) 16. Naturkompaniet (18) 17. Arla (10) 18. Polarbröd (21) 19. The Body Shop (25) 20. Urtekram (ny) 21. Fjällräven (13) 22. GoGreen (12) 23. Apoteksgruppen (47) 24. Tesla (17) 25. GodEl (23) 26. Skellefteå Kraft (27) 27. Haglöfs (48) 28. Swish (30) 29. Willys (26) 30. Scandic (28) |
Enligt studien är det fokus på svenska matvaror, ett brett ekologiskt utbud och – det som tidigare har varit ICA:s starka sida – hälsosamma produkter som gör att svenskarna upplever Coop som mest hållbara. Även Corona-pandemin har haft en positiv effekt på hur vi svenskar ser på hållbarhetsarbete, både för Coop som enskilt varumärke som för företag och varumärken i stort.

”Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp, som en direkt effekt av deras hantering av Covid 19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation”, säger Erik Elvingsson Hedén, som är grundare av Sustainable Brand Index.
De varumärken, som ökar mest i studien, är hyrbilsföretaget Mabi med 112 placeringar, sportkedjan XXL (102 placeringar), Avanza Bank (97 placeringar) och vårdgivaren Aleris (91 placeringar). Värre ser det ut för Absolut Vodka, som tappar hela 201 placeringar och Petter Stordalens Ving, som tappar 143 placeringar.
I hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index mäter man också svenskarnas attityder och beteende inom hållbarhet. På frågan om hur Covid-19-pandemin har påverkat intresset för miljörelaterade och socialt relaterade frågor svarar 33 procent av svenskarna att intresset har ökat. 49 procent menar att det är oförändrat, medan endast 13 procent säger sig ha ett lägre intresse för hållbarhetsfrågor. Sex procent svarar ”vet inte”.
De frågor, som svenskarna säger sig ha ett större intresse för som en följd av pandemin, är folkhälsa, klimatfrågan och lokalproduktion.
Generellt sett ökar intresset bland svenskar för miljörelaterade frågor snarare än för sociala frågor. Klimat, biologisk mångfald och rena hav är frågor som, oberoende av pandemin, också ökar i vikt för vanliga människor.
—————————————-
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2021 års studie har ett riksrepresentativt urval av 23.400 svenskar intervjuats under perioden november 2020 – januari 2021. Totalt 390 varumärken har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.