Coop har passerat IKEA som det mest hållbara varumärket

PUBLICERAD: 11 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Coop har kommit från fjärde plats och svept förbi tidigare ledaren IKEA som Sverige mest hållbara varumärke. (Bilden är ett montage)|Erik Elvingsson Hedén är grundare av Sustainable Brand Index. (Bild SB Insight)

Den nyligen genomförda studien Sustainable Brand Index, som årligen mäter hur svenskar ser på företagens hållbarhetsarbete, visar att Coop nu har passerat IKEA, som i två år legat i topp som Sveriges mest hållbara varumärke.

Topp-30 av
hållbara varumärken:

(föregående plac. inom parentes)
1. Coop (4)

2. IKEA (1)
3. ICA (3)
4. Änglamark (2)
5. Saltå Kvarn (9)
6. Apoteket (5)
7. Lantmännen (6)
8. Folkhälsomyndigheten (ny)
9. Systembolaget (8)
10. Apoteket Hjärtat (15)
11. Polisen (11)
12. SJ (7)
13. MAX (14)
14. Kung Markatta (16)
15. Volvo (19)
16. Naturkompaniet (18)
17. Arla (10)
18. Polarbröd (21)
19. The Body Shop (25)
20. Urtekram (ny)
21. Fjällräven (13)
22. GoGreen (12)
23. Apoteksgruppen (47)
24. Tesla (17)
25. GodEl (23)
26. Skellefteå Kraft (27)
27. Haglöfs (48)
28. Swish (30)
29. Willys (26)
30. Scandic (28)

Enligt studien är det fokus på svenska matvaror, ett brett ekologiskt utbud och – det som tidigare har varit ICA:s starka sida – hälsosamma produkter som gör att svenskarna upplever Coop som mest hållbara. Även Corona-pandemin har haft en positiv effekt på hur vi svenskar ser på hållbarhetsarbete, både för Coop som enskilt varumärke som för företag och varumärken i stort.

Erik Elvingsson Hedén är grundare av Sustainable Brand Index. (Bild SB Insight)

”Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp, som en direkt effekt av deras hantering av Covid 19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation”, säger Erik Elvingsson Hedén, som är grundare av Sustainable Brand Index.

De varumärken, som ökar mest i studien, är hyrbilsföretaget Mabi med 112 placeringar, sportkedjan XXL (102 placeringar), Avanza Bank (97 placeringar) och vårdgivaren Aleris (91 placeringar). Värre ser det ut för Absolut Vodka, som tappar hela 201 placeringar och Petter Stordalens Ving, som tappar 143 placeringar.

I hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index mäter man också svenskarnas attityder och beteende inom hållbarhet. På frågan om hur Covid-19-pandemin har påverkat intresset för miljörelaterade och socialt relaterade frågor svarar 33 procent av svenskarna att intresset har ökat. 49 procent menar att det är oförändrat, medan endast 13 procent säger sig ha ett lägre intresse för hållbarhetsfrågor. Sex procent svarar ”vet inte”.

De frågor, som svenskarna säger sig ha ett större intresse för som en följd av pandemin, är folkhälsa, klimatfrågan och lokalproduktion.

Generellt sett ökar intresset bland svenskar för miljörelaterade frågor snarare än för sociala frågor. Klimat, biologisk mångfald och rena hav är frågor som, oberoende av pandemin, också ökar i vikt för vanliga människor.

—————————————-
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2021 års studie har ett riksrepresentativt urval av 23.400 svenskar intervjuats under perioden november 2020 – januari 2021. Totalt 390 varumärken har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x