På temat ”Jag har kysst” lanserar The Coca-Cola Company en global marknadsföringskampanj för att fira den kurviga och ikonförklarade Coca-Cola-flaskans hundraårsjubileum.
I kampanjen ingår ett antal bilder där bortgångna idoler inom film och musik är avporträtterade med Coca-Cola-flaskor, som de har ”kysst” – dvs. satt sina läppar till och druckit ur..! Tanken bakom kampanjen är förstås att alla kan få samma ”lyckliga kyssupplevelse” genom att dricka direkt ur flaskan!
En storskyltskampanj på ”I’ve Kissed”-temat startar den 30 mars och kommer bland annat att synas vid tunnelbanestationen Oxford Circus i London, där den kommer att täcka stationens ”Wonderwall”, som sträcker sig över plattformens hela längd.
Bortgångna idoler, som finns avbildade i kampanjen, är storheter som Marilyn Monreo, Elvis Presley och Ray Charles.
Ett annat inslag i kampanjen är en omfattande TV-reklam, som redan lanserats. Enligt Coca-Cola Company är det första gången man gör en TV-reklam som fokuserar på den ikoniska konturflaskan och som visar hur den blivit en del av samhället över de hundra år, som den funnits.
”Coca-Colas konturflaskan är en designklassiker, som stått genom tiderna och genom modesvängningar. Vi vill nu visa hur flaskan fortfarande fungerar som en popkulturell ikon och samtidigt hylla dess 100-åriga historia”, säger Bobby Brittain, strategisk marknadsdirektör vid Coca-Cola Great Britain.
——————————————————
Vi har tidigare beskrivit hur den hundraårsjubilerande Coca-Cola-flaskan, som faktiskt en gång designades av en utvandrad svensk glasingenjör (!), uppmärksammas med en utställning på Tekniska museet i Stockholm. Läs den artikeln här.