Cola-flaskans flirtiga budskap: Jag har kysst Marilyn Monroe!

PUBLICERAD: 9 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Marilyn Monroe är en av de bortgångna idolerna som ”kysst” den kurviga Coca-Cola-flaskan…|Även Elvis Presley hör till storheterna som fångats på bild med den ikoniska flaskan.|Världsberömde sångaren och pianisten Ray Charles med en ”nykysst” Coca-Cola—flaska…

På temat ”Jag har kysst” lanserar The Coca-Cola Company en global marknadsföringskampanj för att fira den kurviga och ikonförklarade Coca-Cola-flaskans hundraårsjubileum.
I kampanjen ingår ett antal bilder där bortgångna idoler inom film och musik är avporträtterade med Coca-Cola-flaskor, som de har ”kysst” – dvs. satt sina läppar till och druckit ur..! Tanken bakom kampanjen är förstås att alla kan få samma ”lyckliga kyssupplevelse” genom att dricka direkt ur flaskan!

En storskyltskampanj på ”I’ve Kissed”-temat startar den 30 mars och kommer bland annat att synas vid tunnelbanestationen Oxford Circus i London, där den kommer att täcka stationens ”Wonderwall”, som sträcker sig över plattformens hela längd.

Bortgångna idoler, som finns avbildade i kampanjen, är storheter som Marilyn Monreo, Elvis Presley och Ray Charles

Ett annat inslag i kampanjen är en omfattande TV-reklam, som redan lanserats. Enligt Coca-Cola Company är det första gången man gör en TV-reklam som fokuserar på den ikoniska konturflaskan och som visar hur den blivit en del av samhället över de hundra år, som den funnits.

”Coca-Colas konturflaskan är en designklassiker, som stått genom tiderna och genom modesvängningar. Vi vill nu visa hur flaskan fortfarande fungerar som en popkulturell ikon och samtidigt hylla dess 100-åriga historia”, säger Bobby Brittain, strategisk marknadsdirektör vid Coca-Cola Great Britain.

——————————————————
Vi har tidigare beskrivit hur den hundraårsjubilerande Coca-Cola-flaskan, som faktiskt en gång designades av en utvandrad svensk glasingenjör (!), uppmärksammas med en utställning på Tekniska museet i Stockholm. Läs den artikeln här.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx