Coca-Colas nya Plantbottle är 100 procent växtbaserad

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Plantbottle 2.0 är till 100 procent tillverkad av växtbaserat material.|Plantbottle 2.0 har samma egenskaper|utseende och funktioner som traditionella PET-flaskor.

År 2009 presenterade Coca-Cola Company den uppmärksammade plastflaskan Plantbottle, som till 30 procent innehöll plast tillverkat från växtbaserat material.
Nu går Coca-Cola hela vägen och lanserar den nya versionen av flaskan, som fått beteckningen Plantbottle 2.0 och som enligt bolaget till 100 procent består av växtbaserat material.

Den nya flaskan presenterades häromdagen av Coca-Cola Company på den pågående världsutställningen Expo Milano 2015 och väckte förstås omedelbart stort intresse.

”Idag är det en banbrytande milstolpe i vårt företag. Vår vision har varit att med omvälvande teknik och med hjälp av ansvarsfullt inköpta växtbaserade material skapa världens första helt återvinningsbara PET-flaska som uteslutande framställs av förnyelsebara material. Vi är glada över att kunna presentera de första flaskorna här på världsutställningen” sade Nancy Quan, global forsknings- och utvecklingschef hos Coca-Cola Company, när flaskan presenterades i Milano..

Sedan lanseringen av den första Plantbottle år 2009 har Coca-Cola distribuerat mer än 35 miljarder flaskor i nästan 40 länder. Bolaget uppskattar att man tack vare Plantbottle under dessa år minskat sitt koldioxidutsläpp med över 315.000 ton per år.

I Plantbottle använder Coca-Cola socker från sockerrör samt från växtspill från sockerfabriker, som hanterar sockerrör och enligt uppgift kommer även det sockerhaltiga grundmaterialet till Plantbottle 2.0 från sockerrör. Med hjälp av en patenterad teknologi omvandlas växtbaserade naturliga sockerarter till polymerer med samma egenskaper, utseende och funktioner som traditionell PET. Plantbottle 2.0-flaskorna är också helt återvinningsbara, precis som vanliga PET-flaskor, men de är dock inte komposterbara. Koldioxidavtrycket från Plantbottle 2.0 är dock betydligt mindre än för traditionella PET-flaskor och de är också mindre resurskrävande.

Enligt Coca-cola Company räknar man med att den helt växtbaserade Plantbottle 2.0, som kan användas för alla typer av bolagets drycker – kolsyrad läsk, juicer, vatten, etc. – ska fasa ut traditionella PET-flaskor till år 2020.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se