Coca-Cola tror på plastflaskornas framtid

PUBLICERAD: 23 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

|Bea Perez är säker på att koncernen når sina mål till år 2030

Coca-Cola kommer inte att slopa sina plastflaskor då konsumenterna fortfarande vill ha dem. Det framkom på World Economic Forum i Davos nyligen.

Bea Perez är global hållbarhetschef på Coca-Cola. Hon talade på World Economic Forum där hon slog fast att det var viktigt för dem att behålla sina plastflaskor främst på grund av att konsumenterna fortfarande vill ha dem och ser dem som praktiska eftersom de är lätta och enkla att återförsluta.

Coca-Cola producerar cirka tre miljoner ton plastförpackningar per år, vilket ger ungefär 200 000 flaskor i minuten och har utnämnts det mest förorenade varumärket av organisationen Break Free from Plastic.

I sitt tal framförde Bea Perez att koncernen ser problemet och att man måste ”bli en del av lösningen”.  Man har tidigare sagt att man år 2030 ska återvinna lika många förpackningar som man producerar. Man samarbetar nu med olika NGO runt om i världen för att bygga upp återvinning och man ska ha femtio procent återvunnet material i förpackningarna år 2030.

Många kampanjer uppmanar företaget att sluta använda plast, men det är alltså inte aktuellt, det kommer att drabba försäljningen och gå emot konsumentens vilja.

Bea Perez konstaterade också att en övergång till aluminium eller glas kan innebära en ökning av koncernens CO2-fotavtryck.

”När vi förändrar vår infrastruktur för flaskorna och går mot mer återvinning och innovation, måste vi också klargöra för våra konsumenter vilka möjligheterna är. De måste genomföra förändringarna tillsammans med oss”.

Bea Perez är säker på att koncernen når sina mål till år 2030

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx