Coca-Cola kommer inte att slopa sina plastflaskor då konsumenterna fortfarande vill ha dem. Det framkom på World Economic Forum i Davos nyligen.
Bea Perez är global hållbarhetschef på Coca-Cola. Hon talade på World Economic Forum där hon slog fast att det var viktigt för dem att behålla sina plastflaskor främst på grund av att konsumenterna fortfarande vill ha dem och ser dem som praktiska eftersom de är lätta och enkla att återförsluta.
Coca-Cola producerar cirka tre miljoner ton plastförpackningar per år, vilket ger ungefär 200 000 flaskor i minuten och har utnämnts det mest förorenade varumärket av organisationen Break Free from Plastic.
I sitt tal framförde Bea Perez att koncernen ser problemet och att man måste ”bli en del av lösningen”. Man har tidigare sagt att man år 2030 ska återvinna lika många förpackningar som man producerar. Man samarbetar nu med olika NGO runt om i världen för att bygga upp återvinning och man ska ha femtio procent återvunnet material i förpackningarna år 2030.
Många kampanjer uppmanar företaget att sluta använda plast, men det är alltså inte aktuellt, det kommer att drabba försäljningen och gå emot konsumentens vilja.
Bea Perez konstaterade också att en övergång till aluminium eller glas kan innebära en ökning av koncernens CO2-fotavtryck.
”När vi förändrar vår infrastruktur för flaskorna och går mot mer återvinning och innovation, måste vi också klargöra för våra konsumenter vilka möjligheterna är. De måste genomföra förändringarna tillsammans med oss”.