Coca-Cola lanserar ny strategi som ska ge noll utsläpp 2040

PUBLICERAD: 7 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

|”Vi ser fram emot att snart ha en helt klimatneutral produktionsanläggning i Jordbro”, säger Sofie Eliasson Morsink. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola European Partners (CCEP) lanserar den koncernövergripande miljö- och klimatstrategin ”Action on Climate Now” med målet att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan till 2040. I Sverige planeras produktionsanläggningen i Jordbro bli klimatneutral inom en snar framtid.

Som en del i den nya strategin har CCEP upprättat en grön omställningsfond på drygt 2,5 miljarder kronor.

”Vi ser fram emot att snart ha en helt klimatneutral produktionsanläggning i Jordbro”, säger Sofie Eliasson Morsink. (Bild Coca-Cola Sverige)

”Klimatförändringarna är allvarliga och berör oss alla. Som en stor aktör i dryckesindustrin har vi ett ansvar att bidra till en bättre framtid. Mellan 2010 och 2019 minskade vi utsläppen i vår värdekedja med 30,5 procent. Den nya klimatstrategin bygger vidare på vårt arbete det senaste decenniet. Storheten i strategin ligger i att hela koncernen fokuserar på de indirekta utsläppen, som är svårast att påverka. För att uppnå långsiktig och storskalig förändring krävs nära samarbeten med våra kunder och leverantörer”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Enligt strategin ska Coca-Cola European Partners så långt det är möjligt reducera utsläppen av växthusgaser inom värdekedjans alla fem områden: ingredienser, förpackningar, produktion, transport och kylutrustning. Därefter kommer investeringar i projekt, som bidrar till negativa utsläpp i atmosfären samt i verifierade klimatkompensationsprogram genomföras. För att ytterligare stärka arbetet kommer bonusen för den egna ledningen att kopplas mot klimatmålen i den nya strategin.

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen är indirekta utsläpp, som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms (till exempel köpta varor och tjänster/kapitalvaror/transport), så måste Coca-Colas leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. För att nå netto noll utsläpp år 2040 är målet att 100 procent av CCEP:s strategiska leverantörer ska sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser.

”Hållbarhet är en integrerad del av vår verksamhet sedan lång tid tillbaka. Några av åtgärderna i den nya koncernövergripande klimatstrategin har redan uppnåtts i Sverige. Till exempel var vi första marknad i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen (exklusive flaskornas korkar och etiketter som tillverkas av andra återvinningsbara material). Därutöver är koldioxiden, som används i vår produktion, förnybar och tillverkas av restprodukter från svensk bioetanoltillverkning. Vi ser fram emot att inom kort ha en helt klimatneutral produktionsanläggning i Jordbro”, säger Sofie Eliasson Morsink.

Den nya klimatstrategin stöttas av nyupprättade Green Recovery Investment Fund, en treårig investeringsfond på drygt 2,5 miljarder kronor, som ska främja innovativa och klimatsmarta initiativ. Fonden syftar till att ge ekonomiskt stöd till projekt, som minskar utsläpp av växthusgaser och stöttar de långsiktiga målen om netto noll 2040. Som exempel nämns hållbara förpackningsinitiativ samt investeringar i nya återvinningstekniker.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

FSCC 22 000 öppnar nya möjligheter i livsmedelsindustrin för FrontPac

Det var en glad Martin Enocson som Packnews träffade på HK i Arlöv. Vi kom dit för att få underlag till ett redaktionellt uppslag, vilket vi också fick, men Martin inledde med att berätta att FrontPac den 22 januari blev godkända för certifiering enligt FSCC 22 000, en certifiering som öppnar nya, intressanta, möjligheter mot livsmedelsindustrin.
PXL_20250123_122406847x

Mycket troligt att EU godkänner IP:s köp av DS Smith i morgon

Det ser nu ut som att International Paper (IP) kommer att få godkännande från EU för sitt förvärv på 5,8 miljarder pund av DS Smith och beslutet väntas i närtid. Detta efter att IP sålt av vissa tillgångar.
Businessmen

Här är finalisterna till årets matbluff år 2024!

Müslin där socker räknas som frukt, kaffepaket som fortsätter att krympa och pizzasås smaksatt med vatten. Det är några av nomineringarna till Årets matbluff 2024. Nu är omröstningen i gång. Vi har lånat texten från vår systersite, Livsmedelsnyheter.se.
matbluff

Ace och Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) bildas när två etablerade organisationer (ACE och EXTR:ACT) slås samman. FBCA är en global plattform för att främja dryckeskartong som en nödvändig, förnybar och cirkulär förpackningslösning.
Vätskekartong