Coca-Cola-kampanj förenar förpackningar och musik!

PUBLICERAD: 27 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Kampanjen|som lanseras i USA den här våren

Coca-Cola har startat en ny ”Share a Coke”-kampanj i USA, där man förser burkar, flaskor och andra förpackningar med titlar på kända sånger och melodier.
Kampanjen kan ses som en uppföljare till den uppmärksammade och populära kampanjen med egennamnsförsedda förpackningar, som Coca-Cola lanserade globalt år 2013.

I kampanjen ”Share a Coke and a Song” ingår mer än 70 sångtitlar – allt från klassiska hits till aktuella topplåtar – och titlarna ska tryckas antingen direkt eller på etiketter till burkar, glasflaskor och PET-flaskor med Coca-Cola, Diet Coke, Coke Zero och Coca-Cola Life.

”Vi är stolta över den framgång, som konceptet Share a Coke haft de senaste åren och nu ville vi förnya oss och ge våra fans nya personliga upplevelser”, säger Racquel Harris Mason, vice president, Coca-Cola/Coke Zero.

”Share a Song”-kampanjen inskränker sig inte bara till sångtitlar på Coca-Colas etiketter och förpackningar och förhoppningen att konsumenterna ska känna igen och komma ihåg låtarna. Det finns också  – förstås – en speciell app kopplad till kampanjen. Med appen, som har namnet Shazam, installerad i en smart telefon, etc. kan konsumenten scanna sin burk eller flaska och få fram hela sångtexten och därefter spela in en läppsynkroniserad video att dela på social medier med hashtaggen #ShareaCoke..!

”Vi skapar ett helt nytt och annorlunda sätt att få kontakt med musik genom våra förpackningar. Det ska bli intressant att se hur den här kampanjen får fansen att minnas låtar man kanske glömt eller hjälpa dem att upptäcka nya favoriter”, säger Joe Belliotti, chef för ”Global Music Marketing” hos Coca-Cola.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x