Coca-Cola-kampanj förenar förpackningar och musik!

PUBLICERAD: 27 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Kampanjen|som lanseras i USA den här våren

Coca-Cola har startat en ny ”Share a Coke”-kampanj i USA, där man förser burkar, flaskor och andra förpackningar med titlar på kända sånger och melodier.
Kampanjen kan ses som en uppföljare till den uppmärksammade och populära kampanjen med egennamnsförsedda förpackningar, som Coca-Cola lanserade globalt år 2013.

I kampanjen ”Share a Coke and a Song” ingår mer än 70 sångtitlar – allt från klassiska hits till aktuella topplåtar – och titlarna ska tryckas antingen direkt eller på etiketter till burkar, glasflaskor och PET-flaskor med Coca-Cola, Diet Coke, Coke Zero och Coca-Cola Life.

”Vi är stolta över den framgång, som konceptet Share a Coke haft de senaste åren och nu ville vi förnya oss och ge våra fans nya personliga upplevelser”, säger Racquel Harris Mason, vice president, Coca-Cola/Coke Zero.

”Share a Song”-kampanjen inskränker sig inte bara till sångtitlar på Coca-Colas etiketter och förpackningar och förhoppningen att konsumenterna ska känna igen och komma ihåg låtarna. Det finns också  – förstås – en speciell app kopplad till kampanjen. Med appen, som har namnet Shazam, installerad i en smart telefon, etc. kan konsumenten scanna sin burk eller flaska och få fram hela sångtexten och därefter spela in en läppsynkroniserad video att dela på social medier med hashtaggen #ShareaCoke..!

”Vi skapar ett helt nytt och annorlunda sätt att få kontakt med musik genom våra förpackningar. Det ska bli intressant att se hur den här kampanjen får fansen att minnas låtar man kanske glömt eller hjälpa dem att upptäcka nya favoriter”, säger Joe Belliotti, chef för ”Global Music Marketing” hos Coca-Cola.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.