Som första marknad i världen lanserar Coca-Cola i Sverige PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast och försedda med nya etiketter, där själva varumärkena fått stå åt sidan och istället gett plats till uppmaningar om att panta flaskan!
Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua och innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.
Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.
Den utmärkande etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor i storlekarna 0,5 och 1,5 liter.
Den specialutvecklade etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete, för att uppmuntra fler att panta och för att öka kunskapen om vikten av insamling, som en avgörande del för att möjliggöra en cirkulär ekonomi för plastförpackningar.
”Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i”, säger Barbara Tönz, VD för Coca-Cola AB.
Coca-Cola AB skriver i ett pressmeddelande att under år 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast.
”För att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs samarbete genom hela värdekedjan. Jag är tacksam för alla aktörer som visar så stort engagemang för att öka insamlingen i Sverige. Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Tillsammans kommer vi verka för att fortsätta göra det lätt för konsumenter att göra rätt. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent. Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB.