Coca-Cola i Sverige blir först med ”Panta mig igen”-etiketter

PUBLICERAD: 6 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och förses med budskapet: ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”. (Bild Coca-Cola AB)|”Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB. (Bild Coca Cola AB)

Som första marknad i världen lanserar Coca-Cola i Sverige PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast och försedda med nya etiketter, där själva varumärkena fått stå åt sidan och istället gett plats till uppmaningar om att panta flaskan!

Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua och innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.
Den utmärkande etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor i storlekarna 0,5 och 1,5 liter.

”Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen”, framhåller Barbara Tönz, VD Coca-Cola AB. (Bild Coca-Cola AB)

Den specialutvecklade etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete, för att uppmuntra fler att panta och för att öka kunskapen om vikten av insamling, som en avgörande del för att möjliggöra en cirkulär ekonomi för plastförpackningar.

”Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i”, säger Barbara Tönz, VD för Coca-Cola AB.

”Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB. (Bild Coca Cola AB)

Coca-Cola AB skriver i ett pressmeddelande att under år 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast.

”För att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs samarbete genom hela värdekedjan. Jag är tacksam för alla aktörer som visar så stort engagemang för att öka insamlingen i Sverige. Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Tillsammans kommer vi verka för att fortsätta göra det lätt för konsumenter att göra rätt. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent. Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Mycket i PPWR som påverkar kartongkonverterna enligt Ecma

”Om förpackningar var något som uppfanns i dag skulle vi få en rad utmärkelser med tanke på allt bra som förknippas med dem. I stället ses de som ett problem av våra beslutsfattare, problem som måste lösas”. Det sa Mike Turner, fristående konsult för Ecma, när han var förste talare på Svenska Kartongföreningens årsmöte nyligen. Packnews var självfallet på plats.
mike

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB