Coca-Cola i Sverige blir först med ”Panta mig igen”-etiketter

PUBLICERAD: 6 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och förses med budskapet: ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”. (Bild Coca-Cola AB)|”Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB. (Bild Coca Cola AB)

Som första marknad i världen lanserar Coca-Cola i Sverige PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast och försedda med nya etiketter, där själva varumärkena fått stå åt sidan och istället gett plats till uppmaningar om att panta flaskan!

Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua och innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.
Den utmärkande etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor i storlekarna 0,5 och 1,5 liter.

”Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen”, framhåller Barbara Tönz, VD Coca-Cola AB. (Bild Coca-Cola AB)

Den specialutvecklade etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete, för att uppmuntra fler att panta och för att öka kunskapen om vikten av insamling, som en avgörande del för att möjliggöra en cirkulär ekonomi för plastförpackningar.

”Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i”, säger Barbara Tönz, VD för Coca-Cola AB.

”Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB. (Bild Coca Cola AB)

Coca-Cola AB skriver i ett pressmeddelande att under år 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast.

”För att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs samarbete genom hela värdekedjan. Jag är tacksam för alla aktörer som visar så stort engagemang för att öka insamlingen i Sverige. Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Tillsammans kommer vi verka för att fortsätta göra det lätt för konsumenter att göra rätt. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent. Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD för Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback