I samarbete med förpackningstillverkaren Graphic Packaging International har europeiska Coca-Cola HBC utvecklat en kartongbaserad lösning för större multipacks (12-, 24- packs, etc) Den nya lösningen ersätter den tidigare krympfilmen av plast.
Lanseringen följer på den förändring av sina mindre multipacks (4-, 6- och 8-packs burkar) som Coca-Cola HBC lanserade i Europa i fjol och där man ersatte krympfilmen med kartonglösningen KeelClip, utvecklad av Graphic Packaging (Läs HÄR!)
Enligt Graphic Packaging kommer de båda typerna av kartongbaserade multiförpackningar att innebära en årlig besparing av 500 ton svåråtervinningsbar krympfilm.
Den nya kartongbaserade lösningen för större multipack har försetts med ett speciellt budskap till konsumenterna, där man betonar att den nya kartonglösningen är återvinningsbar och ingår i bolagets hållbarhetsstrategi.
Coca-Cola HBC hoppas att den nya kartonglösningen ska ge de större multipacken en ”premiumkänsla” och öka attraktionsvärdet i butikshyllan.