Clas Ohlson förvärvar 10 procent av e-handelsföretaget MatHem

PUBLICERAD: 10 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Clas Ohlson startar samarbete med MatHem och köper samtidigt 10 procent av aktierna i MatHem.. Fr v Lotta Lyrå

Clas Ohlson startar ett strategiskt samarbete med e-handelsföretaget MatHem. Kunder ska kunna beställa stora delar av Clas Ohlsons sortiment via MatHem.se och få varorna levererade till dörren. Samtidigt förvärvar Clas Ohlson nyemitterade aktier som motsvarar 10 procent av MatHem i Sverige AB. Investeringen uppgår till 221 miljoner kronor.

För Clas Ohlson innebär samarbetet möjligheter att nå nya kunder via MatHems digitala plattform och ge bättre service till redan befintliga kunder med smidiga och snabba leveranser till dörren.

”Att erbjuda smarta lösningar på människors vardagsproblem är Clas Ohlsons syfte. Nu gör vi viktiga delar av vårt sortiment mer tillgängligt för kunderna via en kompletterande digital plattform och kan erbjuda smidiga leveranser. Det här blir en ny väg till kunderna för oss och jag är mycket glad för att kunna presentera det här samarbetet i dag”, säger Lotta Lyrå, VD och koncernchef på Clas Ohlson.  

”Vår logik är enkel. Många av Clas Ohlsons storsäljare är förbrukningsvaror för hemmet. Kundernas köpmönster för den här typen av varor liknar i hög utsträckning mönstret för köp av livsmedel. Samarbetet gör vårt sortiment mer tillgängligt för kunderna med snabba och flexibla leveranser, vilket är en nyckel för framgångsrik e-handel.”

Samarbetet innebär att ett urval av Clas Ohlsons produktutbud kommer att erbjudas via MatHems digitala plattform. Det gäller framförallt förbrukningsvaror, men också till exempel köksutrustning, städprodukter och andra varor, som behövs i hemmet. Dessutom kommer kunder, som handlar via Clas Ohlsons egen e-handelskanal, att kunna välja att få produkterna levererade hem till dörren via MatHem.se.

Genom att förvärva 10 procent av aktierna blir Clas Ohlson fjärde största ägare i MatHem. Vid MatHems extra bolagsstämma den 22 december 2017 kommer Lotta Lyrå att föreslås som ny styrelseledamot i bolaget.

”Vi ser mycket fram emot att få komma igång och jobba tillsammans med Clas Ohlson. Vi delar samma värderingar och visionen att göra vardagen lite enklare för våra kunder. Clas Ohlsons sortiment öppnar många fler dörrar och kundupplevelsen blir bättre med vårt gemensamma erbjudande”, säger Tomas Kull, VD och grundare på MatHem.se. 

Investeringen på 221 miljoner kronor kommer initialt att finansieras med egna medel. Samarbetet med MatHem kommer att utvecklas och drivas av affärsområdet Clas Ohlson Sverige.

MatHems omsättning uppgick till 963 miljoner kronor under 2016 och den största kundgruppen är idag 30-40 åringar med barn. I dagsläget levererar MatHem.se främst i Stockholmsområdet, från Uppsala till Södertälje, samt i Göteborg, Malmö, Lund och Helsingborg.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox