CCL lanserar ny logotyp och ny varumärkesstrategi för Innovia

PUBLICERAD: 9 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya logotypen för Innovia Films är designad så den ska anknyta till CCL Industries logotyp, men ändå ha en egen identitet.

När globala etikettföretaget CCL Industries i våras köpte tyska BOPP-filmproducenten Treofans amerikanska verksamheter (läs HÄR) , tillkännagav man att man skulle fortsätta Treofan-verksamheten under det sedan tidigare etablerade varumärket Innovia Films. Nu har CCL uppdaterat Innovia-konceptet med ny logotyp och ny varumärkesstrategi.

Strategin för det nya varumärkeskonceptet har varit att förena det nya större företaget, som har ett bredare globalt fotavtryck, med CCL Industries och att anpassa varumärket närmre till CCL:s företagsdesign.

CCL, som har huvudsäte i Kanada, skriver i ett pressmeddelande att utmaningen var att hitta en logotyp, som gjorde det möjligt för Innovia Films att vara oberoende, samtidigt som man skapade något som var modernt, globalt och distinkt.

”Vi är väldigt nöjda med den nya designen. I samarbete med designbyrån har man lyckats fånga kärnan i vad Innovia Films gör (flexibla filmer) och överföra varumärket närmare CCL: s. Detta uppnår de angivna strategimålen och ger det större filmsegmentet möjlighet att uttrycka sin globala identitet”, säger Günther Birkner, chef för CCL Label Food & Beverage och Innovia Films.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland