Carlsberg Sverige fokuserar miljöarbetet på förpackningar

PUBLICERAD: 4 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Just nu har vi ett särskilt fokus på förpackningar som står för en stor del av vårt koldioxidavtryck”, säger Ted Akiskalos, VD Carlsberg Sverige|”Klimatförändringarna är allvarliga och påverkar oss alla”, säger Anna Anderberg.
|”Snap Pack”, där plasten runt sexpacken bytts ut mot limpunkter, sparar 1.200 ton plast om året.

Carlsberg Sverige, som anslutit sig till regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, sätter särskilt fokus på sina förpackningar och deras koldioxidavtryck.

”Vi vill bidra till att Sverige går före och visar att vi kan bli en fossilfri nation och nå en hållbar framtid. Just nu har vi ett särskilt fokus på förpackningar, som står för en stor del av vårt koldioxidavtryck”, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.

Regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige samlar idag över 350 aktörer, allt från städer, kommuner, myndigheter, organisationer och företag. Carlsberg Sverige blir det första bryggeriet, som ansluter sig till initiativet.

”Genom att gå med i Fossilfritt Sverige vill vi vara en del av lösningen och vi tror starkt på samverkan och samarbete”, säger Ted Akiskalos

Sommaren 2017 lanserade Carlsberg-koncernen ett nytt globalt hållbarhetsprogram: ”Together Towards ZERO”. Programmet uttrycker företagets vision om att verka för en bättre morgondag och är ett svar på globala utmaningar som klimatförändringar, vattenbrist och folkhälsoproblem.

”Klimatförändringarna är allvarliga och påverkar oss alla. Både vi som lever nu och framtida generationer. Klimatrapporten från FN:s klimatpanel visar att vi måste minska utsläppen av växthusgaser i snabbare takt än vi tidigare trott. Carlsberg Group har satt ett branschledande klimatmål, som godkänts av Science Based Targets initiativet, där vi bidrar till Parisavtalets tuffare ambition om att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5 grader”, säger Anna Anderberg, hållbarhetsansvarig på Carlsberg Sverige. 

Tidigare i höstas relanserades Carlsberg-varumärket, med ny design och framför allt med många klimatsmarta lösningar. ”Snap Pack” lanserades på den globala marknaden. En innovation där plasten runt sexpacken med dryckesburkar har ersatts av ett speciellt framtaget lim, som håller ihop burkarna. Carlsberg är först i världen med denna teknik som minskar plastavfallet med över 1.200 ton per år. Carlsberg Sverige är också först ut med att använda 100 procent återvunnen plast runt sexpacken. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. (Läs HÄR)

Carlsbergs klimatmål är att företaget ska uppnå noll koldioxidavtryck i den egna produktionen, d.v.s. i samtliga bryggerier över hela världen, senast år 2030. All elektricitet, som används, ska vara 100 procent förnybar senast år 2022 och klimatavtrycket sett över hela värdekedjan ska minska med 30 procent fram till år 2030.

Carlsbergs globala hållbarhetsprogram, Together Towards ZERO, består av fyra ambitioner:

  • Noll Koldioxidavtryck
  • Noll Vattenspill
  • Noll Oansvarig Konsumtion
  • Noll Olyckskultur

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback