Carlsberg får ny design och lanserar plastfri sexpack

PUBLICERAD: 6 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Carlsbergs hela sortiment har fått ny design som ska lanseras globalt.|Samtidigt med den nya designen lanserar Carlsberg den plastfria sexpacken ”Snap Pack”, där burkarna hålls ihop av limpunkter.
|”Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någon gång tidigare”, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.

Carlsberg inleder nu en global och ”grön” lansering, där hela sortiment får ny design. Man lanserar också den plastfria sexpacken, där burkarna hålls ihop av limpunkter!
Hållbarhet har varit ledstjärnan i arbetet med Carlsbergs nya design, som nu lanseras över hela världen. Till och med den gröna färgen på etiketterna har blivit grönare. Färgen är miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi.

Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att den nya designen har en tydlig koppling till det skandinaviska renodlade, avskalade och klassiska, samtidigt som den är anpassad till dagens behov.

”Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någon gång tidigare. Precis så mycket kärlek och engagemang, som vi lägger på att framställa den perfekta lagern, måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar”, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.

Samtidigt med den nya designen lanserar Carlsberg också den plastfria sexpacken – ett helt nytt koncept, där den sammanhållande krympplasten runt dryckesburkarna är eliminerad och burkarna i stället hålls ihop av limpunkter. (Packnews skrev om den nya förpackningsformen tidigare i år – LÄS HÄR).

Carlsberg skriver att man är först i världen med denna teknik, som minskar plastavfallet med över 1.200 ton per år. Förpackningskonceptet kallas ”Snap Pack” och det är avsett för Carlsbergs hela globala marknad. ”Snap Pack” är utvecklad av NMP Systems, som är ett helägt dotterbolag inom tyska förpackningsmaskinkoncernen KHS GmbH Group.

Förutom lanseringen av ”Snap Pack” har Carlsberg också lagt ner ett stort arbete på att byta ut plasten på inplastade sexpack mot 100 procent återvunnen plast. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg är först ut med att använda återvunnen plast.

Carlsbergs nya design har skapats av brittiska designbyrån Taxi Studio i Bristol.

”Den nya designen är mycket ´anti-trendig´ och har skapats för att vara mer permanent än tidigare designkoncept. Det borde inte finnas någon anledning att ändra den här designen under lång tid framöver och det stämmer med det hållbarhetstänk som vi fick med uppdraget”, säger Spencer Buck, som är kreativ partner på Taxi Studio.

För dem, som tycker att det fortfarande ser ut som den gamla Carlsberg, säger Jessica Felby, ansvarig för det nya designprojektet hos Carlsberg: ”Det är bara när man ser den tidigare designen, som man inser att den nya designen är ny, eftersom det ser ut som en design, som alltid har varit där. Det ser ut som Carlsberg alltid borde ha varit”.

Den nya Carlsberg-designen kommer initialt att lanseras på den skandinaviska marknaden och nästa år rullas den ut på hela den globala marknaden.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning