Danska bryggerijätten Carlsberg satsar 273 miljoner pund (ca 3,2 miljarder kronor) i ett joint venture tillsammans med brittiska bryggeriet Marston’s Brewing. Det nya bolaget, som ska kallas Carlsberg Marston’s Brewing Company, kommer att ha en mycket omfångsrik produktportfölj av såväl internationella som nationella och regionala ölvarumärken.
Varumärken som Carlsberg kommer att bidra med i det nya bolaget är – förutom de välkända Carlsberg-sorterna – bland annat Poretti, Tetley’s och Somersby cider samt London Fields Brewerys regionala ölsorter. Vidare bidrar Carlsberg med den brittiska licensen för bland annat välkända San Miguel.
Marston’s portfölj inkluderar Hobgoblin, Wainwright, Marston’s Pedigree och 61 Deep, och företaget äger också ölvarumärkena Banks, Jennings, Ringwood och Eagle. Det har också den brittiska licensen för globala varumärken Estrella Damm, Shipyard, Erdinger, Warsteiner och Kirin.
Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att det nya bolaget kommer att kunna utnyttja Marston’s Beer Companys breda distributionsnätverk, som distribuerar produkter direkt till cirka 11.000 kunder och driver cirka 1.400 pubar i Storbritannien.
”Bildandet av detta joint venture-bolag är ett viktigt steg för vår brittiska verksamhet. Det ger oss möjlighet att erbjuda en ännu starkare produktportfölj till våra brittiska kunder och att kunna utnyttja Martson´s omfattande pubverksamhet. . Bredare urval, större kapacitet, produktinnovation och fördelar med marknadsföring och distribution är de positiva effekterna våra kunder kan förvänta sig av kombinationen av Carlsberg och Marston’s”, säger Carlsberg VD Cees ’t Hart.
I det nya bolaget, som bildas av Marston’s och Carlsbergs dotterbolag Carlsberg UK, kommer Carlsberg att bli kontrollerande med en ägarandel på 60 procent. Affären beräknas slutföras under senare halvan av år 2020, under förutsättning att den godkänns av Marston’s aktieägare och av berörda konkurrensmyndigheter.