Carlsberg 175-års jubilerar med öl på ”champagneflaska”

PUBLICERAD: 7 april 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Carlsberg firar sitt 175-års jubileum med ett specialöl, förpackat i en 75-centiliters ”champagneflaska”. (Bild Carlsberg)|Helena da Silva Friis är bryggmästare på Carlsbergs forskningslaboratorium. (Bild fr LinkedIn)|Carlsberg grundades av J.C Jacobsen. (Bild Carlsberg)

I år fyller bryggeriet Carlsberg 175 år – och det firar man med det exklusiva jubileumsölet Anniversary Beer , tappat på 75 centiliters ”champagneflaska”. Ölet, som säljs på Systembolaget, kommer endast att finnas i en begränsad upplaga på 2.000 exemplar.

Carlsberg grundades av J.C Jacobsen. (Bild Carlsberg)

Carlsbergs 175-åriga historia är en resa från ett litet lokalt hanverksbryggeri i Köpenhamn till ett stort kommersiellt bryggeri med världens första industriella forskningslaboratorium.

Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att Carlsberggrundaren J.C Jacobsens utveckling från hemmabryggare till framgångsrik ölvisionär placerade tidigt både honom och Carlsbergs bryggeri på kartan för forskning och innovation. Inte minst genom upptäckten av den rena lagerjästen, ”Saccharomyces Carlsbergensis”, och utvecklingen av PH-skalan.

Jacobsens pionjäranda har under alla år inspirerat efterföljande bryggmästare att fortsätta att producera och utveckla ett öl som i reklamen numera presenteras som ”världens godaste öl – förmodligen”. Och för att fira de 175 åren lanseras nu ett speciellt jubileumsöl – en exklusiv ”Brut Beer” i limiterad upplaga, förpackad i en elegant 75-centiliters glasflaska och försluten med traditionell champagnekork.

Helena da Silva Friis är bryggmästare på Carlsbergs forskningslaboratorium. (Bild fr LinkedIn)

”På Carlsberg strävar vi hela tiden efter att utvecklas för att kunna erbjuda nya och förbättrade smakupplevelser. Tanken bakom jubileumsölet var att skapa en elegant öl långt från de många humlebomberna. Ett lite annorlunda öl för speciella tillfällen”, säger bryggmästare Helena da Silva Friis från Carlsbergs forskningslaboratorium.

Carlsberg beskriver Anniversary Beer som en låghumlad ”Brut Beer”, brygd med vetemalt, och därefter fermenterad med Montrachet-jäst. Resultaten är ett aromatiskt och krispigt öl med tydliga mineraltoner och inslag av grapefrukt, yuzu och rosenvatten. Alkoholhalten är sex procent.

”Med Anniversary Beer vill vi hylla vår anfader J.C Jacobsen och alla efter honom, som har verkat för att utveckla konsten att brygga öl”, avslutar Helena Friis.

Carlsberg Anniversary Beer säljs på Systembolaget från 22 april i en limiterad upplaga på 2.000 flaskor.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}