Cafékedjan går med i &Repeat: miljoner kaffekoppar kan pantas

PUBLICERAD: 10 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Cafékedjan Le Croissants två miljoner kaffebägare i kartong kan nu pantas och återvinnas inom &Repeats pantsystem. (Bild Le Croissant/Facebook)|&Repeats Mikael Berglin (t.v.) och Le Croissants David Mirzajani gläds åt samarbetet kring återvinning av kaffebägare. (Bild &Repeat)

Två miljoner kaffekoppar om året kan pantas och bli cirkulära när cafékedjan Le Croissant ansluter till start-up-företaget &Repeat och deras pantsystem för engångsförpackningar inom take-away.

Genom att gå med i &Repeats system blir snabbväxande kedjan Le Croissant först i Sverige med att storskaligt implementera pant på sina take-away dryckesbägare för kaffe. Tillsammans med &Repeat förses framöver alla Le Croissants kaffekoppar med en &Repeat QR-kod, som skall hjälpa konsumenten att sortera och återvinna materialet korrekt efter användning.

”Kedjor som Le Croissant, som når ut till så många konsumenter över hela Sverige, har en unik möjlighet att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar, då konsumenter tar med sig beteendet från ett köptillfälle till ett annat. Le Croissants anslutning är ett mycket viktig bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över”, säger Mikael Berglin, säljchef och medgrundare på &Repeat.

Anslutningen, som sker idag den 10 oktober, innebär att Le Croissant alla 40 kaffebarer i Sverige ingår i pant- och återvinningssystemet. Enligt ett pressmeddelande från &Repeat innebär Le Croissants anslutning att en återvinning av två miljoner kaffebägare om året reducerar materialanvändningen av dryckeskartong med 161.018 kilo och att miljöbelastningen minskar med motsvarande 609.176 kilo koldioxid.

&Repeats Mikael Berglin (t.v.) och Le Croissants David Mirzajani gläds åt samarbetet kring återvinning av kaffebägare. (Bild &Repeat)

Le Croissant-kunder, som scannar QR-koden på bägaren med sin mobil och bekräftar sin återvinning, kommer att bli belönade i form av credits, som kan användas som betalmedel vid nästa köp hos Le Croissant eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.

”Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar, som vi behöver lyckas med, för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön”, säger David Mirzajani, VD på Le Croissant.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback