Cafékedjan går med i &Repeat: miljoner kaffekoppar kan pantas

PUBLICERAD: 10 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Cafékedjan Le Croissants två miljoner kaffebägare i kartong kan nu pantas och återvinnas inom &Repeats pantsystem. (Bild Le Croissant/Facebook)|&Repeats Mikael Berglin (t.v.) och Le Croissants David Mirzajani gläds åt samarbetet kring återvinning av kaffebägare. (Bild &Repeat)

Två miljoner kaffekoppar om året kan pantas och bli cirkulära när cafékedjan Le Croissant ansluter till start-up-företaget &Repeat och deras pantsystem för engångsförpackningar inom take-away.

Genom att gå med i &Repeats system blir snabbväxande kedjan Le Croissant först i Sverige med att storskaligt implementera pant på sina take-away dryckesbägare för kaffe. Tillsammans med &Repeat förses framöver alla Le Croissants kaffekoppar med en &Repeat QR-kod, som skall hjälpa konsumenten att sortera och återvinna materialet korrekt efter användning.

”Kedjor som Le Croissant, som når ut till så många konsumenter över hela Sverige, har en unik möjlighet att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar, då konsumenter tar med sig beteendet från ett köptillfälle till ett annat. Le Croissants anslutning är ett mycket viktig bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över”, säger Mikael Berglin, säljchef och medgrundare på &Repeat.

Anslutningen, som sker idag den 10 oktober, innebär att Le Croissant alla 40 kaffebarer i Sverige ingår i pant- och återvinningssystemet. Enligt ett pressmeddelande från &Repeat innebär Le Croissants anslutning att en återvinning av två miljoner kaffebägare om året reducerar materialanvändningen av dryckeskartong med 161.018 kilo och att miljöbelastningen minskar med motsvarande 609.176 kilo koldioxid.

&Repeats Mikael Berglin (t.v.) och Le Croissants David Mirzajani gläds åt samarbetet kring återvinning av kaffebägare. (Bild &Repeat)

Le Croissant-kunder, som scannar QR-koden på bägaren med sin mobil och bekräftar sin återvinning, kommer att bli belönade i form av credits, som kan användas som betalmedel vid nästa köp hos Le Croissant eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.

”Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar, som vi behöver lyckas med, för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön”, säger David Mirzajani, VD på Le Croissant.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx