Två miljoner kaffekoppar om året kan pantas och bli cirkulära när cafékedjan Le Croissant ansluter till start-up-företaget &Repeat och deras pantsystem för engångsförpackningar inom take-away.
Genom att gå med i &Repeats system blir snabbväxande kedjan Le Croissant först i Sverige med att storskaligt implementera pant på sina take-away dryckesbägare för kaffe. Tillsammans med &Repeat förses framöver alla Le Croissants kaffekoppar med en &Repeat QR-kod, som skall hjälpa konsumenten att sortera och återvinna materialet korrekt efter användning.
”Kedjor som Le Croissant, som når ut till så många konsumenter över hela Sverige, har en unik möjlighet att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar, då konsumenter tar med sig beteendet från ett köptillfälle till ett annat. Le Croissants anslutning är ett mycket viktig bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över”, säger Mikael Berglin, säljchef och medgrundare på &Repeat.
Anslutningen, som sker idag den 10 oktober, innebär att Le Croissant alla 40 kaffebarer i Sverige ingår i pant- och återvinningssystemet. Enligt ett pressmeddelande från &Repeat innebär Le Croissants anslutning att en återvinning av två miljoner kaffebägare om året reducerar materialanvändningen av dryckeskartong med 161.018 kilo och att miljöbelastningen minskar med motsvarande 609.176 kilo koldioxid.

Le Croissant-kunder, som scannar QR-koden på bägaren med sin mobil och bekräftar sin återvinning, kommer att bli belönade i form av credits, som kan användas som betalmedel vid nästa köp hos Le Croissant eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.
”Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar, som vi behöver lyckas med, för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön”, säger David Mirzajani, VD på Le Croissant.