Burken som avslöjar dig

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 10 oktober

Vad sägs om burk med juice som också fungerar som lögndetektor? I Kanada är den en realitet nu, om budskapet talar sanning!

Enligt en nyligen genomförd undersökning beställd av Molson Coors varumärke Simply Spiked Lemonade, har drygt hälften av kanadensare i åldern 19+ ljugit för att undvika konflikter och/eller skydda någons känslor. Den alkoholhaltiga lemonaddrycken Simply Spiked från Kanada försöker hjälpa dem att vara mer ärliga med en smart förpackningsteknik.

Molson Coors har lanserat en lögndetektor inrymd i en burk som rymmer alkoholhaltig juice. ”Keep It Real”-burken har Galvanic Skin Response för att övervaka svettkörtelaktivitet och pulsfrekvenselektroder för att mäta hjärtslag, ungefär som en vanlig lögndetektor. ”Keep It Real Can” upptäcker förfalskningarna och avgör när någon verkligen talar sanning, hävdar reklamen.

Wifi och app

Burken kopplad till en smartphone via WiFi och via en app. Testpersonen håller burken med fingrarna över sensorerna och när en lögn upptäcks lyser en ring av ljus i botten rött. När Keep It Real-burken läser sanningen blir ringen grön och blått indikerar ett inkluderande svar eller fel i läsningen.

– Jag använde ett ESP32-kort med Wi-Fi-funktioner för att ge burken den kontroll den behövde, och den interna strukturen designades i Autodesks Fusion360, säger Hugh Elliott, personen bakom Keep It Real Can, till iPhone i Kanada.

– Detta gav ett exakt sätt att visualisera var och hur komponenterna skulle passa i burken. När jag väl visste hur allt skulle passa ihop kunde jag börja processen med prototyper, designtester och produktion. Det handlar inte bara om upplevelsen utan också om säkerhet och trygghet i upplevelsen.

Intuitiv

För att genomföra ”testerna” är Keep It Real Can kopplad till en iOS- eller Android-enhet.

– Som världens första lögndetektor i en burk var det en prioritet att få upplevelsen att kännas intuitiv. Från det ögonblick någon tar upp burken vet de att de ska sätta fingertopparna på sensorerna. Det finns lite behov av instruktion. När den som administrerar frågorna frågar och får svar behöver det kännas som magi för den som svarar. Det var den främsta utmaningen. För att göra det lätt att uppleva men kännas komplext i utförandet.

Produkten inuti denna mycket originella burk finns i tre smaker med äkta fruktjuice: Signature Lemonade, Strawberry Lemonade och Blueberry Lemonade.

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen