Burken som avslöjar dig

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 10 oktober

Vad sägs om burk med juice som också fungerar som lögndetektor? I Kanada är den en realitet nu, om budskapet talar sanning!

Enligt en nyligen genomförd undersökning beställd av Molson Coors varumärke Simply Spiked Lemonade, har drygt hälften av kanadensare i åldern 19+ ljugit för att undvika konflikter och/eller skydda någons känslor. Den alkoholhaltiga lemonaddrycken Simply Spiked från Kanada försöker hjälpa dem att vara mer ärliga med en smart förpackningsteknik.

Molson Coors har lanserat en lögndetektor inrymd i en burk som rymmer alkoholhaltig juice. ”Keep It Real”-burken har Galvanic Skin Response för att övervaka svettkörtelaktivitet och pulsfrekvenselektroder för att mäta hjärtslag, ungefär som en vanlig lögndetektor. ”Keep It Real Can” upptäcker förfalskningarna och avgör när någon verkligen talar sanning, hävdar reklamen.

Wifi och app

Burken kopplad till en smartphone via WiFi och via en app. Testpersonen håller burken med fingrarna över sensorerna och när en lögn upptäcks lyser en ring av ljus i botten rött. När Keep It Real-burken läser sanningen blir ringen grön och blått indikerar ett inkluderande svar eller fel i läsningen.

– Jag använde ett ESP32-kort med Wi-Fi-funktioner för att ge burken den kontroll den behövde, och den interna strukturen designades i Autodesks Fusion360, säger Hugh Elliott, personen bakom Keep It Real Can, till iPhone i Kanada.

– Detta gav ett exakt sätt att visualisera var och hur komponenterna skulle passa i burken. När jag väl visste hur allt skulle passa ihop kunde jag börja processen med prototyper, designtester och produktion. Det handlar inte bara om upplevelsen utan också om säkerhet och trygghet i upplevelsen.

Intuitiv

För att genomföra ”testerna” är Keep It Real Can kopplad till en iOS- eller Android-enhet.

– Som världens första lögndetektor i en burk var det en prioritet att få upplevelsen att kännas intuitiv. Från det ögonblick någon tar upp burken vet de att de ska sätta fingertopparna på sensorerna. Det finns lite behov av instruktion. När den som administrerar frågorna frågar och får svar behöver det kännas som magi för den som svarar. Det var den främsta utmaningen. För att göra det lätt att uppleva men kännas komplext i utförandet.

Produkten inuti denna mycket originella burk finns i tre smaker med äkta fruktjuice: Signature Lemonade, Strawberry Lemonade och Blueberry Lemonade.

 

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Gaia Biomaterials hoppas på sambatakter i Brasilien via nya agent

Gaia Biomaterials som tillverkar ett kalkbaserat alternativ till plast, har utsett MFI Polymers till agent i Brasilien. Företaget leds av Mercia Fernandes som är doktor polymerteknik och är specialiserad på hållbara polymerlösningar.
Gaiax