”Bubblan” som skyddar stötkänsliga produkter

PUBLICERAD: 14 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Bubl Bag har ett inre hålrum där produkten placeras och hålls på plats|sedan påsen fyllts med komprimerad luft.

Bubl Bag är namnet på en innovativ skyddsförpackning för speciellt stöt- och slagkänsliga produkter. Den består av en uppblåsbar plastpåse med ett inre hålrum, där produkten placeras. Med hjälp av ett medföljande rör blåser användaren upp påsen med luft via en envägsventil, som håller kvar luften. På så sätt ”svävar” produkten inne i plastpåsen och är skyddad mot yttre påverkan i form av slag och stötar.  För att tömma påsen på luft och få ut produkten, trycker man bara ner röret i ventilen och bryter förseglingen.

Bubl Bag är utformad för att ersätta vadderade kuvert, bubbelplast och andra typer av skyddande transportlösningar. Enligt tillverkaren, brittiska företaget BUBL Bags, ger ”bubblorna” bättre skydd till lägre kostnad. De tar också upp betydligt mindre utrymme, innan de är uppblåsta, och kan återanvändas flera gånger.

”Om du behöver skicka en skör eller lättskadad produkt med post är Bubl Bag den ultimata lösningen. Konstruktionen innebär också att man kan placera flera mindre föremål i det inre hålrummet, vilka sedan hålls på plats utan att komma i kontakt med varandra”, säger Ross Woodburn, chef för BUBL Bags.

En Bubl Bag kan användas till föremål med olika form och storlek, eftersom den inre kärnan helt formar sig kring föremålet och håller fast det. Påsarna finns i stolekar från 20 x 20 cm upp till 500 x 600 cm.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX