Brittiska Domino har nu köpts av japanska Brother

PUBLICERAD: 14 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Domino och Brother kommer att arbeta tätt tillsammans och undersöka möjligheterna att utveckla nya produkter”

Det var i början av mars i år, som japanska Brother Industries, med huvudsäte i Nagoya, lämnade ett bud på Domino Printing Scienses plc, beläget i Cambridge, England. Enligt budet ville Brother köpa Domino för en kontant köpeskilling på 1,03 miljarder pund (drygt 13 miljarder kronor).
Till en början omgavs affären av rykten om att det även fanns andra företag, som var intresserade av Domino, men nu står det alltså klart att det är Brother, som blir den nye ägaren till Domino.

I ett pressmeddelande skriver Brother Industries att från och med den 12 juni ingår Domino som en del i Brother-koncernen. Företagsnamnet Domino liksom dess bolagsstruktur kommer att behållas och Domino Printing Sciences kommer att verka som en självständig division inom Brother Industries.

Förvärvet ger Domino en stabil grund för framtiden. Domino, som är specialiserade på industriella skrivare och märkningsmaskiner för streckkoder och förpackningsetiketter, kommer att kunna dra nytta av Brothers storlek, tillverkning och FoU-anläggningar, och dess globala försäljningsnätverk. För Brother innebär förvärvet av Domino att man kommer in i nya marknadssektorer och får tillgång till en ny och stark kundbas.

”Brother respekterar och värdesätter Dominos varumärke och teknik samt den strategiska vision vi har för verksamheten och de marknader vi tjänar. Företagen kommer att arbeta tätt tillsammans, tillvarata naturliga tillväxtmöjligheter och utforska möjligheterna att genom samarbete utveckla nya produkter”, säger Domino Printing Sciences VD Nigel Bond i en kommentar.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX