Brett brittiskt samarbete i återvinningsloop av mjukplast

PUBLICERAD: 22 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Tesco-kunderna uppmuntras att lägga sin använda mjukplastförpackningar i speciella återvinningsstationer i butikerna. (Bild Kraft Heinz)|Jojo de Noronha är Nordeuropa-chef hos Kraft Heinz. (Bild Kraft Heinz)|Jean-Marc Galvez, VD för Berry Globals Consumer Packaging International Division. (Bild Berry Global)

I Storbritannien har de fyra aktörerna Sabic, Kraft Heinz, Tesco och Berry gått samman i ett projekt där man ska testa ett slutet kretslopp för återvinning av polypropen-baserad mjukplast i förpackningar.

I projektet uppmuntrar man konsumenterna att via speciella stationer, som placeras ut i butiker hos dagligvarukedjan Tesco, samla in använda mjukplastförpackningar. Dessa förpackningar kommer sedan att återvinnas av globala polymerproducenten Sabic, som genom en termisk anaerob omvandlingsprocess omvandlar plasten till en polymerolja, kallad Tacoil, vilken sedan användas för att framställa certifierad återvunnen polypropen (PP) med samma kvalitet som jungfrulig PP.

Den återvunna plasten används sedan av plastförpackningstillverkaren Berry för att tillverka PP-baserade plastbägare till produkten ”Heinz Beanz Snap Pots” från livsmedelsproducenten Kraft Heinz. I förpackningarna består 39 procent av den återvunna Sabic-plasten.

Jojo de Noronha är Nordeuropa-chef hos Kraft Heinz. (Bild Kraft Heinz)

Återvinningsförsöket med Snap Pots är en del av Kraft Heinz globala löfte att senast till år 2025 ha hundra procent av sina förpackningar återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara.

”Vi är stolta över att ha gått ihop med experter inom området avancerad återvinning och hållbara förpackningar för att föra denna viktiga innovation till våra kunder. Vår förhoppning är att detta föranleder en branschövergripande insikt om vad mer som kan göras för att åtgärda bristen på mjuk plast som återvinns i Storbritannien”, säger Jojo de Noronha, som är nordeuropeisk chef hos Kraft Heinz

Jean-Marc Galvez, VD för Berry Globals Consumer Packaging International Division. (Bild Berry Global)

Återvinningsgraden för mjukplast-förpackningar är låg i Storbritannien och år 2020 uppgick den till endast sex procent. Tesco började år 2021 ett försök att samla in mjuk plast i alla sina stora butiker och det nu igångsatta samarbetsprojektet med Heinz och Berry och med certifierad cirkulär PP-plast från Sabic anses vara ett genombrott med potentialen att bli en riktig ”game changer”.

”Detta är ett utmärkt exempel på ett innovativt framsteg inom cirkulär förpackningsdesign, som möjliggörs av samarbete över hela värdekedjan. Den här typen av cirkulärt tillvägagångssätt hjälper till att fånga upp och återanvända sådan plast, som för närvarande inte återvinns och för att hålla plastmaterial borta från våra hav och deponier”, säger Jean-Marc Galvez, VD för Berry Globals Consumer Packaging International Division.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx