Bregott smörar för miljön och blir lättare att återvinna

PUBLICERAD: 9 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari


Sommaren 2021 byter Bregott (600g) om till en grönare förpackning och minskar klimatpåverkan med ca 30 procent. Plasten blir helt återvinningsbar och pappret på byttan kan enkelt separeras från plasten vilket förenklar källsorteringen.

Plasten i Bregottförpackningen (600g) byts till polypropen som kan materialåtervinnas i det svenska återvinningssystemet. Pappret som omsluter byttan blir FSC certifierat (Forest Steward Council), vilket innebär att det är tillverkat av trä från ansvarsfullt skogsbruk där man tar hänsyn till naturvärden och skogens återväxt.

”Den här förbättringen gör inte bara gott för klimatet, det blir betydligt enklare för konsumenterna att källsortera. Pappret runt byttan kan enkelt rivas av och skiljas från plasten vilket gör det smidigt att sortera lock och bytta som plast och resten som papper”, säger Caroline Tejler, varumärkesansvarig Bregott, Arla.

Den nya byttans klimatpåverkan minskar med cirka trettio procent. Samtidigt innebär återvinningen av den nya byttan att utsläppen av växthusgaser leder till minskade utsläpp med femhundraåttio ton per år.

”2021 är ett spännande år för oss, med en rad olika förpackningsförbättringar. Vår plan är att under året minska mängden fossil jungfrulig plast med tvåhundrasextio ton, och vi har kommit en bra bit på väg. För att nå netto noll klimatavtryck till år 2045 fokuserar vi nu ännu mer på förpackningarnas återvinningsbarhet. Teamet bakom Bregott-byttans nya klädsel har gjort ett riktigt bra jobb med det, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla.

Bregott tillverkas på Arlas mejeri i Götene. Varje år produceras 40 miljoner paket med Bregott 600g som sedan säljs över hela landet.

Så här ser Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar ut:

Etthundra procent återvinningsbara förpackningar 2025
Ingen fossil jungfrulig plast i förpackningar år 2030

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback