Branschen mötte varumärkesägarna på Top Packaging Summit

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Årets upplaga av Top Packaging Summit samlade 200 deltagare och ett trettiotal utställare. Evenemanget hölls i Quality Hotel View intill Malmö Arena med Susanne Bill som moderator. Konferensen var uppdelad i sessioner med olika underrubriker. I den första sessionen presenterade Kevin Vyse, Marks & Spencer affärskedjans strategi för 2017.

– De flesta material kommer från ett hål i marken, medan papper är det enda helt förnybara materialet. Det kan skickas tillbaka till naturen, sade han.

Han menade också att antalet leverantörer kommer att minska från 700 till 200 och kedjan kommer att uppmärksamma leverantörer med en speciell utmärkelse.

Årets upplaga av Top Packaging Summit samlade omkring 200 deltagare.

I avsnittet innovationer presenterade David Sutija från det norsk-svenska företaget Thin Films framtidens teknologi i form av NFC, Near Field Communication.

– En smart telefon har fyra olika kommunikationskanaler, 4G, Wifi, Bluetooth och NFC. Det gör att den kan läsa av tryckta elektroniska kretsar, och dessa kan inte hackas.

David Sutija påpekade också att Android-telefoner är dominerande på den globala marknaden med en andel på 85 procent. USA och Asien drar upp siffrorna. Det blir en tvåvägskommunikation, vilket gör att information om vilken telefon som används för avläsning sänds tillbaka till tillverkaren.

– Handeln kommer alltså att veta mer om konsumentens intressen än vad konsumenten själv vet.

Andra dagen av konferensen innehöll ett avsnitt där två representanter från designbyråer berättade om sin verksamhet. Slående i föredragen var att de inte bara föreslog nytt utseende på förpackningar och annonser med mera, utan de föreslog även nya produkter, som lyfter varumärket.

Det är slående att när några unga ledare skulle ge sin syn på branschen och dess framtid så intervjuade Johan Mårtensson tre tjejer från vänster Anna Annerås, Ecolean, Annette Moldin, Lantmännen och Fredrika Frisk.

Amelie Brock från Amore tog ett exempel med Bravo-juice. En ekologisk variant förbättrar varumärkets image.

Jesper von Wieding från Pearlfisher berättade om ett uppdrag från Interflora. Ofta blir blommor skickade till kvinnor och nu sökte man en produkt som är lämplig att skicka till män. Resultatet blev att en öl som kallas Ask togs upp i sortimentet och den fick en attraktiv förpackning, som inspirerats av asken, livets träd. Designbyrån tog alltså fasta på det nät för distribution av presenter som Interflora byggt upp och skapade en ny produkt.

Till sist ska nämnas att deltagarna också fick möjlighet att bekanta sig med Carlsbergs nya fiberflaska som annonserats i pressen under året, Simon Boas Hoff visade upp ett exemplar.

– Nästan hälften av våra koldioxidutsläpp kommer från förpackningar. Fiberflaskan är ett svar på detta, sade han.

Top Packaging Summit kommer att hållas även 2017. Datumen är satta till 19-20 september.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX