Årets upplaga av Top Packaging Summit samlade 200 deltagare och ett trettiotal utställare. Evenemanget hölls i Quality Hotel View intill Malmö Arena med Susanne Bill som moderator. Konferensen var uppdelad i sessioner med olika underrubriker. I den första sessionen presenterade Kevin Vyse, Marks & Spencer affärskedjans strategi för 2017.
– De flesta material kommer från ett hål i marken, medan papper är det enda helt förnybara materialet. Det kan skickas tillbaka till naturen, sade han.
Han menade också att antalet leverantörer kommer att minska från 700 till 200 och kedjan kommer att uppmärksamma leverantörer med en speciell utmärkelse.
I avsnittet innovationer presenterade David Sutija från det norsk-svenska företaget Thin Films framtidens teknologi i form av NFC, Near Field Communication.
– En smart telefon har fyra olika kommunikationskanaler, 4G, Wifi, Bluetooth och NFC. Det gör att den kan läsa av tryckta elektroniska kretsar, och dessa kan inte hackas.
David Sutija påpekade också att Android-telefoner är dominerande på den globala marknaden med en andel på 85 procent. USA och Asien drar upp siffrorna. Det blir en tvåvägskommunikation, vilket gör att information om vilken telefon som används för avläsning sänds tillbaka till tillverkaren.
– Handeln kommer alltså att veta mer om konsumentens intressen än vad konsumenten själv vet.
Andra dagen av konferensen innehöll ett avsnitt där två representanter från designbyråer berättade om sin verksamhet. Slående i föredragen var att de inte bara föreslog nytt utseende på förpackningar och annonser med mera, utan de föreslog även nya produkter, som lyfter varumärket.
Amelie Brock från Amore tog ett exempel med Bravo-juice. En ekologisk variant förbättrar varumärkets image.
Jesper von Wieding från Pearlfisher berättade om ett uppdrag från Interflora. Ofta blir blommor skickade till kvinnor och nu sökte man en produkt som är lämplig att skicka till män. Resultatet blev att en öl som kallas Ask togs upp i sortimentet och den fick en attraktiv förpackning, som inspirerats av asken, livets träd. Designbyrån tog alltså fasta på det nät för distribution av presenter som Interflora byggt upp och skapade en ny produkt.
Till sist ska nämnas att deltagarna också fick möjlighet att bekanta sig med Carlsbergs nya fiberflaska som annonserats i pressen under året, Simon Boas Hoff visade upp ett exemplar.
– Nästan hälften av våra koldioxidutsläpp kommer från förpackningar. Fiberflaskan är ett svar på detta, sade han.
Top Packaging Summit kommer att hållas även 2017. Datumen är satta till 19-20 september.