Brämhults ekologiska juicer förpackas i bioplastflaskor

PUBLICERAD: 16 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Brämhults ekologiska sortiment förpackas nu i bioplastflaskor.|På flaskans hals finns en tydliga markering att det rör sig om en bioplastflaska.
|Säck med ”gröna” bioplastgranulat från Braskem.
|Braskem marknadsför sin gröna

Svenska juicetillverkaren Brämhults har börjat använda en ren bioplastflaska till sitt ekologiska sortiment. Bioplasten kommer från brasilianska polymerjätten Braskem SA och distribueras i Europa av tyska FKuR.
Förutom Brämhults har även danska juicevarumärket Valsølille, som liksom Brämhults ingår i tyska juicekoncernen Eckes-Granini, börjat med juiceflaskor av bioplast från Braskem.

I sin globala lansering av sin ”gröna” polyeten, tillverkad av råvaror från sockerrör, har Braskem skapat devisen ”I’m greenTM”, som garanterar att förpackningen är tillverkad av förnybara material. Brämhults och Valsølilles bioflaskor är exempel på hur Braskem marknadsför ”I’m greenTM”-konceptet.

Företagens bioplastbaserade juiceförpackningar kommer nu att finnas hos ledande återförsäljare i Skandinavien samt på utvalda platser som flygplatser i Norden, m fl.

”Vi är glada att Brämhults tog det här steget med ”I’m greenTM” och hela det förnybara konceptet. Det här är banbrytande på vår marknad och öppnar nya användningsområden, där biologiskt nedbrytbara material hittills haft mindre rädkvidd”, säger Bjarne Högström, som är ansvarig för marknad och försäljning hos leverantören FKuR Polymers i Skandinavien.

Brämhults skriver på sin hemsida att den nya bioplastflaskan för företagets ekologiska sortiment är gjord på bioråvara utvunnen ur brasilianska sockerrör, vilka odlas där det inte naturligt växer regnskog. Flaskan har exakt samma egenskaper som en flaska tillverkad av fossil olja och den kan återvinnas precis som vanligt i plaståtervinningen och bli till nya plastföremål. Flaskan innehåller minst 97 procent bioplast samt enbart livsmedelsgodkända stabiliserande ämnen. Den är också helt fri från det omdiskuterade ämnet BPA (Bisfenol A).

”Brämhults är ett innovativt och banbrytande företag på juicemarknaden och vi har alltid värderat egenskaper som hög kvalitet, äkthet och naturliga produkter. Vår utmaning var att hitta den perfekta förpackningen och vi har i flera år arbetat med ett projekt med biobaserade flaskor. Med Braskems gröna ”I’m greenTM”-PE har vi nu nått det målet”, säger Stina Haglund, som är Brämhults varumärkesansvarige i Norden.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida