Kosmetikajätten L'Oréal, med huvudkontor i Clichy i Frankrike, sökte en lösning för att märka pallar enligt EAN 128. De letade efter ett globalt system som kunde hantera enhetliga pallflaggor med små regionala skillnader, och som kunde återrapportera leveranserna till deras centrala databas.
Valet föll på Boxon AB och konceptet Baghera, som är en molnbaserad tjänsten för etikettutskrift.
Med Boxons Baghera-lösning har L´Oréal nu full kontroll på sina produktflöden från tillverkare till produktionsenheter och lager.
L´Oréal's tillverkare har sina egna login och kan se sina ordrar i Baghera. När palletiketter beställs, printas de enkelt ut lokalt av tillverkaren, samtidigt som systemet håller koll på vilka nummer som printats. Baghera-utskriften sker över internet på den lokala skrivaren. När pallarna lastas för transport scannas palletiketterna och informationen går in i systemet som skapar en ASN (Advanced Shipping Note). Denna information går sedan vidare till L´Oréal's centrala affärssystem.
Genom detta flöde får L´Oréal full koll på exakt vilka pallnummer och volymer som skickats och varthän.
Boxon skriver på sin hemsida att med Baghera får L´Oréal ett system som fungerar smärtfritt och som är säkert på alla sätt. Den orderinformation, som läggs in i systemet, får aldrig riskera att komma på avvägar. Servrarna, som Baghera utnyttjar, finns hos en extern leverantör, som hanterar brandväggar och ser till att systemet alltid är tillgängligt.
”Baghera är ett enkelt och kraftfullt verktyg. Med enbart tillgång till internet och skrivare kan alla våra partners leverera färdiga varor direkt i vår supply chain”, säger en nöjd Oliver Lucas, Flow Business Owner hos L´Oréal.