Bosch planerar försäljning av sin förpackningsverksamhet

PUBLICERAD: 5 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Under ett nytt ägande kommer vi att kunna svara ännu bättre på förpackningsindustrins krav”, säger Stefan König.

Tyska storkoncernen Bosch planerar att sälja merparten av sin division Packaging Technology. Beslutet gäller divisionens tillverkning av förpackningsmaskiner inom läkemedel och livsmedel.

Bosch skriver i ett pressmeddelande att beslutet att avveckla förpackningsverksamheten fattats efter intensiv och noggrann översyn av förpackningsområdets strategiska möjligheter. Bosch skriver att förpackningsteknologi nu inte anses som en kärnverksamhet inom koncernen och att det finns få affärsmässiga eller teknologiska synergieffekter att behålla den typen av verksamheter inom bolaget.

Bosch säger sig nu ställa in sig på att hitta en ny köpare och ägare till förpackningsdivisionen, som bland annat omfattar cirka 6.100 anställda och verksamheter i 15 länder.

Enligt Bosch kommer både koncernen och förpackningsdivisionen att dra nytta av en avknoppning. En omorganiserad förpackningsteknikverksamhet kommer att kunna anpassa sig mer flexibelt till de olika kraven på marknaden för förpackningsmaskiner, medan Bosch kommer att vara fri att fokusera sin uppmärksamhet helt på koncernens överhängande omvandling,

”Detta beslut kommer att göra det möjligt för Bosch att begränsa sitt fokus på frågor av betydelse för koncernens framtid, till exempel omvandlingen av Bosch-koncernen och dess framtida digitaliseringsstrategi, inklusive Internet of things, och att samla resurserna i enlighet därmed”, säger Stefan Hartung i ledningsgruppen för Boschs affärsområdena energi- och byggteknik samt industriteknik.

Boschs förpackningsmaskiner har genom åren haft ett gott rykte och deras maskinlösningar har ofta prisats och belönats. Detta är något som Bosch menar garanterar en framtida framgång för en ny ägare.

”I framtiden kommer vi att kunna svara ännu bättre på förpackningsindustrin krav och våra kunder kommer att dra nytta av detta. Under ett nytt ägande kommer vårt beprövade team att fortsätta att erbjuda våra kunder utmärkta tillverkningslösningar och tjänster”, säger Stefan König, styrelseordförande i Robert Bosch Packaging Technology GmbH.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx