Borealis och Mondi samarbetar kring livsmedelsförpackningar

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Borealis och Mondi har i samarbete utvecklat monmaterialbaserade polypropenförpackningar för kött och mejeriprodukter. (Bild Borealis)

Polymerjätten Borealis och globala förpackningskoncernen Mondi har inlett ett samarbete kring utveckling av återvinningsbara polypropenbaserade livsmedelsförpackningar.
Förpackningarna bygger på Borealis egenutvecklade Borstar® Nucleation Technology (BNT) som ökar återvinningsmöjligheterna för plastförpackningar.

Genom att använda Borealis BNT-modifierade polymer BC918CF kan Mondi nu producera förpackningslösningar i monomaterial. Förpackningarna är främst avsedda för kött och mejeriprodukter.

Borealis skriver i ett pressmeddelande att de nya förpackningar har samma egenskaper och prestanda som konventionella förpackningar i multimaterial, samtidigt som de ökar möjligheten till återvinning vid mekaniska recyclinganläggningar.

”Det är Mondis uppfattning att förpackningar alltid ska vara anpassade för sitt ändamål. Papper där det är möjligt, plast när det behövs och alltid med en hållbar design. För livsmedelsförpackningar spelar plast en viktig roll för att skydda produkterna, förlänga livsmedlets hållbarhet och förbättra förpackningens återvinningsbarhet. Just att en förpackning går att återvinna, är viktigt för oss, eftersom vi stödjer principerna för en cirkulär ekonomi”, säger Thomas Kahl, projektledare EcoSolutions hos Mondi Consumer Packaging.

Det är en klar trend i branschen att gå över till förpackningar av monomaterial hos såväl polyolefinproducenter som Borealis som konverterare som Mondi, men även hos varumärkesägare, detaljhandlare och slutkonsumenter finns ett utbrett stöd för övergången till mer hållbara polyolefinsbaserade förpackningslösningar som lättare möjliggör återvinning och cirkuläritet.

”Att kunna arbeta nära etablerade partners som Mondi är viktigt för att göra plastförpackningar mer cirkulära. Det här samarbetet är ett positivt bevis på hur innovation och samarbete kan ge förpackningslösningar, som inte bara underlättar vardagen utan också underlättar miljön”, säger Geert Van Ballaer, Borealis chef för marknadsföring av konsumentprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax