Han är ny verkställande direktör och koncernchef på Löfbergs

PUBLICERAD: 14 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Anders Fredriksson, för närvarande VD på Norrmejerier, blir ny VD och koncernchef i Löfbergs. (Bild Norrmejerier)

Kafferosteriet Löfbergs i Karlstad har utsett ny verkställande direktör och koncernchef i bolaget. Han heter Anders Fredriksson och kommer närmast från posten som VD för Norrmejerier. Han tillträder tjänsten hos Löfbergs i början av augusti i år.

Anders Fredriksson, som har 20 års erfarenhet av ledande positioner, efterträder Löfbergs ekonomidirektör Fredrik Nilsson, som i fjol sommar utsågs till tillförordnad VD i samband med att tidigare VD:n och koncernchefen Lars Appelqvist slutade efter 22 år på Löfbergs, varav 12 år som VD.

”Vi är väldigt glada över att kunna välkomna Anders Fredriksson till oss. Han har helt rätt kompetens och profil för att utveckla Löfbergs i linje med vår nya strategi. Anders har en gedigen erfarenhet från både livsmedelsbranschen och internationell verksamhet, och en tydlig ledarstil med fokus på att bygga starka team”, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

Anders Fredriksson är född 1971 och uppvuxen i Västernorrland, men flyttar i och med jobbet på Löfbergs till Karlstad och Värmland.

”Superkul och inspirerande att få det här förtroendet. Jag kommer till ett välskött familjeföretag med en anrik historia, men som alltid haft som ambition att utvecklas. Det ska bli oerhört spännande att få vara med på den fortsatta resan tillsammans med medarbetare, kunder och andra partners”, säger Anders Fredriksson.

Anders Fredriksson börjar på Löfbergs den 9 augusti. Fram till dess fortsätter Löfbergs CFO Fredrik Nilsson som tillförordnad vd.

Kafferosteriet Löfbergs grundades 1906 och är idag verksamma med sex varumärken på ett tiotal marknader i norra Europa och Kanada. Företaget ägs fortfarande av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax