Blänkande förpackning till butikshyllan

PUBLICERAD: 28 april 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Martin Hummel-Gradén på Göteborgsbaserade Studio Hummel-Gradén.
En ny förpackning med avsikten att låta hantverk och tradition skina på butikshyllan. Det var briefen från Filo Delicates, då de anlitade Studio Hummel-Gradén i Göteborg för en ny förpackning. 
Martin Hummel-Gradén har sedan starten av Göteborgsbaserade Studio Hummel-Gradén 2016, hunnit jobba med kunder som Filippa K, Porsche, Apoteket, Bris och Sony, för att nämna några.
– Jag försöker alltid att ha nära samarbeten med mina kunder där vi stämmer av designen ofta, berättar han, som förutom grundare av studion också är grafisk designer, art director och illustratör.
På frågan om varför han arbetar med det han gör, svarar Martin Hummel-Gradén att han helt enkelt vill göra världen lite snyggare. I ett av sina senaste uppdrag har studion jobbat med ”allt” i att ta fram nya förpackningar för Filo Delicates filosticks. En produkt som kanske inte tar så stor plats när du ser den framför dig, men oj vilket arbete som ligger bakom att få den att skina så mycket den kan.
Tätt samarbete med kund
Jobbet börjar med moodboards för att diskutera med kunden vilka olika vägar vi kan gå, berättar Martin Hummel-Gradén.
– Alla skisser och vägar presenterar vi sedan med mockups för att ge kunden en så nära upplevelse av den slutgiltiga produkten som de går. Jag gör även fysiska prototyper så att man kan vända och vrida på alla produkten och se alla delar.
Filo Delicates filosticks har klätts in i en ny förpackning.
I jobbet med de nya förpackningarna för filosticks har det hela tiden, sedan starten i november 2019 varit täta avstämningar med företagets vd, Aziz Elawi.
– Aziz Elawi har också nära relationer med en del handlare som kommit med återkoppling, som vi haft glädje av då vi tagit fram designen.
Skapa lyxigare känsla
Briefen för uppdraget bestod i att få produkten att sticka ut på butikshyllan och samtidigt ge en mer premiumkänsla.
– Förpackningen ska passa i såväl små saluhallar och delikatessbutiker, som på ICA, Coop och Hemköp.
Vad i designen skapar en exklusiv känsla?
– Hantverk och premium tycker jag man får fram genom att det är en välarbetad förpackning. Med det menar jag att det ligger en del timmar bakom detaljer och symboler, vilket gör att hela förpackningen känns lite mer arbetad.
Det enda som blev kvar från den gamla förpackningen blev pms-färgen i guld som funnits med sedan tidigare, berättar Martin Hummel-Gradén. Annars har han jobbat för att knyta formen till produktens grekiska ursprung och hantverk.
– För mig var det viktigt att testa olika mönster, symboler, illustrationer och färgkombinationer för att hitta rätt uttryck. Allt skulle landa i en produkt som skulle kännas grekisk-svensk och lyfta fram en känsla av hantverk.
Vad är viktigt att tänka på vid förpackningsdesign?
– För mig är det viktigt att skapa en produkt som både förmedlar och stärker varumärket, träffar målgruppen och samtidigt är iögonfallande och därmed säljande, förklarar Martin Hummel-Gradén.
En skyddande förpackning
Studion har också arbetat för att den nya förpackningen ska skydda innehållet bättre än tidigare.
– Den nya förpackningen går runt hela produkten som ett skal. Nu är produkten bara synlig och öppen på sidorna och genom det fönster som sitter på framsidan. Den tidigare förpackningen hade bara en ”ryttare” på toppen av påsen. Vilket gjorde att det lättare kunde gå sönder vid transporten.
Innan Martin Hummel-Gradén startade sin studio 2016, hade han drivit egen firma sedan 2006, då han varvade frilansjobb med olika anställningar.
–  Dels var jag på TBWA och Abby Norm i Stockholm samt på PS Communication och Shout i Göteborg.
I designen har det även lagts vikt på att förpackningen ska vara skyddande.
Vad fick dig att gå över till eget på heltid?
– Jag tappade intresset för reklam och byråvärlden. Samtidigt ville jag satsa på det jag tror mest på, det grafiska. Insåg ganska snabbt också att jag trivdes bättre med att kunna välja projekt och kunder mer ut i från mina värderingar och tankar. Jag ville själv kunna bestämma över hur många timmar jag får lägga på ett projekt.
Fotograferar själv
Hur kändes det att fatta beslutet?
– 100 procent rätt och så skönt. Har inte ångrat mig en enda sekund, trots att jag troligtvis jobbar mer än jag någonsin gjort. Att vara egen är ju också att du är alla roller och har allt ansvar.
För Martin Hummel-Gradén innebär det även sånt som andra kanske föredrar att lämna bort till någon annan, till exempel produktfoto.

– Ja, jag fotograferar själv. Viktigaste är att produkten får träda fram samtidigt som man vill lägga till små saker som kan stärka upplevelsen av produkten. Det kan vara smak, eller vad som passar till produkten.
Text: Lamin Kivelä

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x