Bioteknikföretag producerar bio-PP från koldioxidutsläpp

PUBLICERAD: 21 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att fånga in och omvandla industriella koldioxidutsläpp kan man tillverka biobaserad polypropen, som används till förpackningar och andra produkter. (Bild PxHere)|Startup-företaget Twelve (tidigare Opus 12) är beläget i Berkely, Kalifornien och grundades och leds av en forskartrio bestående av fr.v.: Kendra Kuhl, Nicholas Flanders och Etosha Cave. (Bild Twelve)|Jennifer Holmgren är VD i företaget LanzaTech, som har sitt säte i Skokie, Illinois. (Bild LanzaTech)

Två USA-baserade bioteknikföretag – Twelve (tidigare Opus 12) och LanzaTech – har ingått partneravtal om framställning av vad man betecknar som världens första polypropenplast (PP) med koldioxid som råvara.

Jennifer Holmgren är VD i företaget LanzaTech, som har sitt säte i Skokie, Illinois. (Bild LanzaTech)

Den koldioxidbaserade biopolypropen, som ska framställas, kan användas bland annat till förpackningar samt produkter inom fordon, möbler, textilier, medicinteknik, mm.

Startup-företaget Twelve har utvecklat en teknik, som omvandlar koldioxid till material som traditionellt tillverkas av fossila bränslen och bioteknikföretaget LanzaTech är bland annat specialiserade på att fånga upp industriella koldioxidutsläpp och omvandla dem till etanol och andra biomaterial.

”Med hjälp av biologi kan vi utnyttja naturens kraft för att lösa ett synnerligen aktuellt problem. Överflödet av koldioxid i vår atmosfär har försatt vår planet i en nödsituation och vi behöver lösningar som minskar koldioxiden i atmosfären, låter fossila resurser stanna i marken och stoppar klimatförändringarna”, säger LanzaTechs VD Jennifer Holmgren.

Startup-företaget Twelve (tidigare Opus 12) är beläget i Berkely, Kalifornien och grundades och leds av en forskartrio bestående av fr.v.: Kendra Kuhl, Nicholas Flanders och Etosha Cave. (Bild Twelve)

Partnerskapet mellan de två företagen är tänkt att sammanföra de två plattformsteknikerna för att möjliggöra ytterligare produktutveckling från koldioxidströmmar, till exempel produktion av biopolypropen.

”Polypropen är ett viktigt material för många produkter som vi använder och är beroende av i våra dagliga liv. Idag är polypropen vanligen tillverkat av fossila råvaror, men vi har nu en metod att producera detta plastmaterial från koldioxid och vatten istället för från fossila bränslen och det utan försämringar i kvalitet, effekt eller prestanda. Att ersätta hela världens fossila polypropenproduktion med koldioxidtillverkad PP skulle minska koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 700 miljoner ton per år eller mer”, säger Twelves forskningschef Etosha Cave.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax