Bioplastbolag i konkurs – trots miljonstöd i danska Draknästet

PUBLICERAD: 11 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Fryspåsar i majsbaserad bioplast är en av många biobaserade produkter som danska företaget Maistic Bio Group ApS tillverkat och marknadsfört. (Bild Maistic Bio Group)|Makarna von Bülow/Smith fick stort gensvar, när de deltog i TV-programmet ”Løvens Hule”. (Bild Maistic Bio Group/Twitter)|Sugrör av vasstrån (bilden) ingår i Maistic Bio Groups produktportfölj liksom sugrör tillverkade av bambu eller av stjälkstrån från vete. (Bild Maistic Bio Group)

Det uppmärksammade danska bolaget Maistic Bio Group ApS, som har huvudsäte i Helsingör och som bland annat tillverkar plastpåsar i bioplast och sugrör av vass och bambu, har gått i konkurs. Det skriver flera danska medier.

Maistic Bio Group startades 2015 av äkta makarna Heidi von Bülow och Brian Bouet Smith med ambitionen att få danskarna att dra ner på inköp av fossila plastprodukter och i stället använda produkter i majsbaserad bioplast eller andra alternativa material.

Sugrör av vasstrån (siv) ingår i Maistic Bio Groups produktportfölj. (Bild Maistic Bio Group)

Företagets produktutbud bestod bland annat av fryspåsar, avfallspåsar, doggy bags, etc i majsbaserad bioplast och sugrör av naturmaterial som bambu, vass och vetestjälkar. Man startade också tillverkning av miljövänliga köks- och hushållsprodukter som skursvampar, rengöringstrasor, mm. i material som sockerrörsbaserad bioplast, bambu, bomull och växtcellulosa. Ingen tillverkning skedde i Danmark utan företagets hade alla sina maskiner i ett dotterbolag på Malta.

Företaget växte snabbt under de första åren och hade som mest försäljning i ett drygt 30-tal länder. Stor uppmärksamhet fick Maistic Bio Group när man 2019 deltog i danska TV-programmet ”Løvens Hule”, som i Sverige motsvaras av ”Draknästet”. Äkta makarna von Bülow/Smith pitchade framgångsrikt för sitt bolag och fick två av de danska ”finanslejonen” att lätta på plånböckerna och investera 1,9 miljoner danska kronor (ca 2,8 miljoner SEK) i verksamheten.

Makarna von Bülow/Smith fick stort gensvar, när de deltog i TV-programmet ”Løvens Hule”. (Bild Maistic Bio Group/Twitter)

Men bidraget från ”Lejonkulan” – och ett lån på tre miljoner DKK från danska Tillväxtfonden – hjälpte ändå inte. Affärerna gick de senaste åren allt sämre för Maistic Bio Group och en minskande omsättning tillsammans med stigande fraktpriser och andra negativa pandemieffekter har gjort att ägarna till slut gett upp och försatt företaget i konkurs med en skuld på över fem miljoner danska kronor (över 7,4 miljoner SEK).

Enligt danska plastforum.dk har ägarna försökt hitta en köpare till företaget, men inte lyckats och nu kommer istället företagets varulager och inventarier i Danmark samt eventuellt även rättigheter, varumärken, namn, etc. att inom kort auktioneras ut.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax