BillerudKorsnäs vill införa en ny organisation i bolaget

PUBLICERAD: 14 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs VD och koncernchef vill införa en ny organisation i bolaget. ”Vi behöver tydligare intern ansvarsfördelning”, säger Petra Einarsson.

BillerudKorsnäs vill införa en ny bolagsorganisation, bestående av tre divisioner med fullt resultatansvar. ”Vi behöver ha en tydligare intern ansvarsfördelning”, säger VD och koncernchef Petra Einarsson.

”Under min första tid i BillerudKorsnäs har jag slagits av de goda förutsättningarna vi har för lönsam tillväxt. För att dra maximal nytta av dessa förutsättningar måste vi bli snabbare och ha en tydligare ansvarsfördelning internt i bolaget. Detta vill vi åstadkomma i en ny organisation med tre affärsdrivande divisioner med fullt resultatansvar”, säger Petra Einarsson.

Bolaget ska nu inom kort inleda fackliga förhandlingar runt förslaget till ny organisation.

BillerudKorsnäs nuvarande organisation är uppbyggd med tre olika affärsområden, en produktionsorganisation och ett antal stabsfunktioner organiserade efter funktion. Förslaget till ny organisation innebär att verksamheten istället kommer att organiseras i tre divisioner uppdelade utifrån områdena ”säck- och kraftpapper”, ”kartong- och wellmaterial” samt ”förpackningslösningar”. Bolagets produktionsanläggningar kommer att ingå i divisionerna för säck- och kraftpapper samt för kartong- och wellmaterial.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmedelande att detaljerna i den framtida organisationen ännu inte är beslutade utan kommer att arbetas fram och förhandlas successivt.

Parallellt med arbetet med en ny organisation görs även en översyn av koncernledningens roller och sammansättning.

Bolaget skriver i meddelandet att efter slutförda förhandlingar är ambitionen att en ny organisation ska bemannas och börja gälla under senare delen av 2018. Extern finansiell redovisning kommer ändras från och med 1 januari 2019.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback