BillerudKorsnäs VD: ”En stark vår med ökande försäljning”

PUBLICERAD: 12 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi har haft en stark vår med ökad försäljning och förbättrat rörelseresultat”, konstaterar BillerudKorsnäs VD och koncernchef Christoph Michalski. (Bild BillerudKorsnäs)|

När BillerudKorsnäs VD och koncernchef Christoph Michalski sammanfattar årets andra kvartal konstaterar han att bolaget har haft en stark vår med försäljningstillväxt och ökat resultat.

Under andra kvartalet 2021 ökade BillerudKorsnäs nettoomsättning med sex procent, från 6,156 miljarder kronor Q2-2020 till 6,504 miljarder kronor i år. Exklusive valutaeffekter var ökningen nio procent. Under samma period ökade justerat EBITDA ökade med 14 procent, rörelseresultatet ökade från 245 miljoner kronor till 404 miljoner kronor och nettoresultatet ökade från 202 till 311 miljoner kronor.

”Den starka försäljningstillväxten fortsatte under hela det andra kvartalet, driven av volymtillväxt, produktmix och högre priser. Försäljningsvolymerna ökade jämfört med samma period föregående år trots förändrade tidpunkter för underhåll. Lönsamheten fortsatte att förstärkas med utmärkt kassaflödesleverans i det andra kvartalet”, skriver VD Christoph Michalski i sin kommentar till kvartals- och halvårsrapporten.

Den väldiga kartongmaskinen KM7 i Gruvön – en av världens största i sitt slag – har under maj i år producerat sina första kommersiella volymer av vätskekartong. (Bild BillerudKosrnäs)

I sina kommentarer framhåller Christoph Michalski också att under maj månad har bolagets nya och omskrivna kartongmaskin KM7 i Gruvön producerat sina första kommersiella volymer av vätskekartong, vilket var tidigare än planerat.

”Upprampnings- och certifieringsarbetet av KM7 kommer att fortsätta, och vi förväntar oss gradvis ökande leveranser av både vätskekartong och förpackningskartong från Gruvön. Det kommer att möjliggöra ytterligare mixförbättringar genom omfördelning av produktionen mellan bruken samt den ökade takten av KM7 under de närmsta åren”, skriver VD.

När det gäller Corona-pandemin konstaterar Christoph Michalski att lättnader i restriktioner ger anledning till en viss optimism.

”Vi är fortsatt försiktigt optimistiska, när det gäller återgången till ett normalläge, men vi kommer att hålla fast vid våra skyddsåtgärder under de planerade underhållsstoppen under hösten. Restriktionerna på kontoren kommer att hävas stegvis under de kommande månaderna givet att pandemi-restriktionerna tillåter detta”, säger Christoph Michalski.

När det gäller BillerudKorsnäs miljö- och klimatarbete betonar koncernchefen att bolaget är dedikerat till att begränsa klimatförändringarna.

”97 procent av vår produktion är fossilfri och vi har tagit fram en kraftfull steg-för-steg-plan för att uppnå våra Science Based Targets 2030. Vi är fortsatt engagerade i ett aktivt och ansvarsfullt skogsbruk, som ökar absorptionen av koldioxid från atmosfären. Våra biobaserade produkter kan ersätta fossilbaserade material, och genom att utveckla nya, klimatsmarta tillämpningar kan vi öka klimatnyttan ytterligare. Förpackningar för webbhandeln tillverkade av vårt starka papper Xpression e-com minskar till exempel CO2-utsläppen under förpackningens livscykel jämfört med plastbaserade alternativ, enligt det svenska forskningsinstitutet RISE”, skriver Christoph Michalski i rapporten.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx